Klokkeklart råd

Sjekk hvilket ur eksperten anbefaler deg å kjøpe, dersom du ønsker at det skal holde seg i verdi.

- Det med klokker er ganske irrasjonelt. Vi trenger dem jo ikke. Aldri før har tiden vært så lett tilgjengelig, sier Kristian Haagen til DinSide.no.

- Vi har klokker på PCen, på mobilen, det er ur overalt - på bygninger - men aldri før har vi kjøpt så mange klokker som nå.

Haagen er dansk skribent og klokkeentusiast. Han står blant annet bak boken "The Best of Scweitziske ure" og fullfører i disse dager sin andre bok "Den lille kvadratiske urguide", en kjøpeguide til alle som ønsker seg en ny klokke.

Haagen er også redaktør for nettstedet Time Geek i Danmark, og er en ihuga samler. DinSide møtte Haagen da urmakerkjeden Protid presenterte nyheter fra den årlige klokkemessen i Basel.

Vi spurte Haagen hva du bør tenke på før du kjøper klokke:

Klokker (wmv 12 950 kB)


Er du enig? Eller synes du det er andre klokkemerker som er vel så gode investeringer? Si gjerne din mening i debatten under.

Eksplosjon i luksusur

Rob Wilson tror kvinnenes inntok på klokkemarkedet fører til at boomen vil fortsette. Foto: Per Ervland Vis mer


Ifølge Rob Wilson, Markedsdirektør for Seiko Corporation, er klokkemarkedet i stor vekst. Bransjen slår stadig nye salgsrekorder, en trend han tror vil fortsette de kommende årene.

Dette til tross for at hele 27 prosent av europeere kjøpte seg et nytt armbåndsur i fjor. - Men vi får ikke nok, mener Wilson. - Tvert imot. Jo flere ur vi kjøper, jo flere vil vi ha, sier han til DinSide.no.

Det er de dyre merkene - og de dyreste modellene - som øker mest, totalt sett. Vi vil gjerne ha flere armbåndsur, og ikke minst har kvinnene virkelig fått øynene opp for klokker. Dette gjelder spesielt de litt yngre kvinnene.

- Av aldersgruppen kvinner 25-40 år var det over 40 prosent som kjøpte seg et armbåndsur i fjor, noe som jo ligger langt over gjennomsnittet, sier Wilson.

AKTUELT: