Nordmenn er glade i å handle elektronikk, men forstår ikke alltid produktene de kjøper, viser undersøkelse. Foto: Bård Gudim/Elkjøp Norge AS
Nordmenn er glade i å handle elektronikk, men forstår ikke alltid produktene de kjøper, viser undersøkelse. Foto: Bård Gudim/Elkjøp Norge ASVis mer

Klarer ikke bruke det de kjøper

Nesten 1 av 2 mener at elektroniske produkter har blitt for kompliserte.

Nesten 1 av 2 nordmenn, 46 prosent, mener at elektroniske produkter har blitt for kompliserte. Det kommer frem i en undersøkelse gjennomført av Carat Insight for elektronikkjeden Elkjøp.

Og før du trekker konklusjonen om at alle disse var kvinner: Antall respondenter var nokså likt fordelt mellom kjønnene. Av de som svarte, var 49 prosent menn.

Likevel: Det er kvinner og de eldre som føler at de trenger mer hjelp til teknologisk utstyr og hjemmeelektronikk, mens menn og de yngre ikke i like stor grad er enig i påstandene. Begge kjønn er likevel i stor grad enige om at de har elektroniske produkter som har flere muligheter enn de greier å benytte seg av.

Er du en av dem? Se vår nye serie SLIK GJØR DU DET

Hvilke produkter sliter du mest med å bruke? (Avsluttet)
Ingen - forstår alt(62%)
Kamerautstyr(14%)
Mobiltelefon(7%)
Hvitevarer(6%)
PC(5%)
TV(4%)
Annet(2%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Har blitt vanskeligere

Elkjøp har testet den elektroniske kunnskapen, blant annet ble følgende påstander presentert for de som deltok i undersøkelsen:

  • Påstand 1: Jeg har elektroniske produkter/artikler hjemme som jeg ikke vet hvordan fungerer.

    I 2008 var det 24 prosent som var helt eller delvis enige i denne påstanden. I 2011 er det derimot 35 prosent som sier seg helt eller delvis enige i dette. Omtrent like mange, 34 prosent, mener de ikke har produkter som de ikke vet hvordan fungerer.

    Kvinner er i større grad enig i påstanden enn menn, men begge kjønn er godt representert.

  • Påstand 2: Jeg har elektroniske produkter som har flere muligheter enn det jeg klarer å utnytte eller har behov for.

    Hele 75 prosent av de spurte sier seg enig eller delvis enig i dette.

  • Påstand 3: En del produkter har blitt så kompliserte at jeg har problemer med å bruke dem.

    46 prosent sier seg enig eller delvis enig.

SE OGSÅ: Prisene på elektronikk kan rase

Gir anerkjennelse

Et flertall av de spurte mener altså at teknologien har blitt så komplisert at det er vanskelig å henge med i utviklingen. Samtidig svarer et flertall at det gir anerkjennelse å vite mye om hvordan teknologi fungerer.

Elkjøp har også undersøkt hva det er kundene helst vil ha hjelp til. Kategorien "data/PC/nettverk/internett/datasikkerhet" er den klart største. Deretter kommer "installasjon/montering" og "bruk/utnyttelse".

Dropper bruksanvisningen

Undersøkelsen viser også at kvinner og menn har ulikt forhold til bruksanvisningene som følger med produktene de kjøper. Flere kvinner enn menn leser hele bruksanvisningen, mens flere menn velger først å prøve og feile.

Men jo eldre man blir, jo mer leser man bruksanvisningen, ifølge undersøkelsen.

Langt mer sofistikerte produkter er noe av forklaringen på at folk ikke forstår alle funksjonene, tror informasjonssjef i Elkjøp Åshild Indresøvde. Foto: Elkjøp Vis mer


Ansatte får kursing

Informasjonssjef i Elkjøp Åshild Indresøvde sier til DinSide at Elkjøp har iverksatt tiltak for å hjelpe kundene med å forstå produktene.

- Vi har blant annet videreutdannet 1.600 av selgerne våre i Norden til å bli produktspesialister innen lyd og bilde, foto, kjøkken, hvitevarer, data, tele og så videre. Disse har deltatt på vår spesialisutdanning, men trenes også nå i å holde kurs. Slik sprer de sin kunnskap videre til sin avdeling lokalt i varehuset. Elkjøp dobler i år investeringen i utdanning og vil bruke 50 millioner kroner på dette, sier Indresøvde.

Kundene kan også få hjelp på Facebook.

- For å gjøre vår spesialistkompetanse tilgjengelig for flere, har vi etablert en Facebookside for Elkjøp. Her kan folk stille spm om alt mulig og få svar fra ca 20 av våre produktspesialister som jobber i butikk. I tillegg er det dedikert rikelig med ressurser fra vårt kjedekontor til å hjelpe folk på denne siden. Fra høsten vil denne tjensten bli tilgjengelig også fra våre nettsider.