<b>GJELD:</b> Stadig flere tar kontakt med NAVs gjeldstelefon. En urovekkende utvikling.  Foto: Colourbox.com
GJELD: Stadig flere tar kontakt med NAVs gjeldstelefon. En urovekkende utvikling. Foto: Colourbox.comVis mer

Klarer ikke å betale regningene sine

Stadig flere tar kontakt med NAVs gjeldstelefon.

Over 8.900 personer tok kontakt med NAVs gjeldstelefon for å få hjelp med sine økonomiske problemer i 2013. Det er ny rekord.

- Veldig mange av de som kontakter oss har problemer på grunn av for mye kredittkortgjeld, sier seksjonssjef Sonja Skinnarland i Oppfølgingsseksjonen i NAV.

Hun oppfordrer folk som har problemer med å betale regningene sine til å ta kontakt med NAVs rådgivningstjeneste 800 GJELD (telefon 800 45353).

Kredittkortgjeld? 11 tegn på at du er i faresonen

Sonja Skinnarland er ansvarlig for NAVs gjeldstelefon. De har fått rekordmange henvendelser i 2014. Foto: NAV Vis mer


Lavterskeltilbud

Det er store lokale variasjoner i nordmenns gjeld.

I kommunene med høyest gjeld, har innbyggerne fire ganger så stor gjeld som kommunene nederst på lista.

Selv om gjeldstelefonen har flest innringere fra de store byene, kan NAV fortelle at de får henvendelser fra hele landet.

- Vi får henvendelser fra mange forskjellige mennesker. Begge kjønn og folk i alle aldre tar kontakt, men vi ser en overvekt av innringere på 40 pluss, forteller Sonja Skinnarland, seksjonssjef i Oppfølgingsseksjonen i NAV til DinSide.

Dette kan ha sammenheng at mange får problemer med økonomien i forbindelse med samlivsbrudd.

Les også: - Setter NAVs dårlige rykte i fare

Nyttige tips

Rådgivningstelefonen gir først og fremst råd til hvordan man kan komme i gang med bedre økonomisk styring i hverdagen. Innringerne får blant annet tilsendt et budsjettskjema som skal hjelpe de å få bedre oversikt.

- For noen holder det med disse enkle tipsene over telefon, mens andre trenger litt mer hjelp. Da kan de bli satt i kontakt med en gjeldsrådgiver ved et lokalt NAV-kontor. For mange er det også nødvendig å ta kontakt med banken og andre kreditorer for å få lagt en plan for hvordan de skal håndtere smålån og inkassosaker, sier Skinnarland.

Sårbare husholdninger

I rapporten Finansielle utviklingstrekk som Finanstilsynet la frem før jul, fremhever tilsynet at enkelte inntektsgrupper har gjeld som er fem ganger større enn inntekten. 500.000 husholdninger kan faktisk få problemer med å betjene gjelden sin ved et såkalt normalt rentenivå.

Det er et dårlig tegn at NAVs gjeldstelefon setter rekord i en situasjon hvor sysselsettingen er høy, og boliglånsrentene fortsatt holder et historisk lavt nivå.

NAV selv synes ikke rekorden er hyggelig, men påpeker samtidig at økning i henvendelser har sammenheng med at tjenesten blir mer kjent. De er glade for at tjenesten tas i bruk, og råder folk til å ta kontakt så tidlig som mulig.

- Mange ringer til gjeldstelefonen uten at de har noe øvrig forhold til NAV. Mange er i jobb og har god inntekt, men trenger konkrete tips for å snu en dårlig økonomisk sirkel, sier Skinnarland.

Ikke lukk øynene, råder forbrukerøkonom Christine Warloe. Foto: Nordea Vis mer


Banken kan også hjelpe

Har økonomien din kommet ut av kontroll kan bankforbindelsen spille en sentral rolle for å komme over den økonomiske kneika.

Har du boliglån kan løsningen ligge i at du velger avdragsfritt på boliglånet for en periode. Da frigjør du midler til å betale ned kredittkort- eller annen forbruksgjeld.

Det er alltid økonomisk smart å betale ned gjelden med høyest rente først.

- Sammen med banken kan du se på muligheten for refinansiering hvis du har mistet oversikten over smålånene dine. Det er viktig at du tar tak i problemene med en gang de oppstår. Ikke lukk øynene - da risikerer du å havne i en situasjon som er umulig å rydde opp i uten fatale grep som å selge bolig eller lignende, råder Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea til DinSide.

Krisebanken: Banken som gir deg lån når andre sier nei