Klarer du ikke renten?

Hva gjør du om den siste renteøkningen var dråpen som fikk begeret til å flyte over?

«- Det dummeste du kan gjøre er å sitte hjemme og vente på at det skal gå over - for det gjør det ikke. Informasjons-direktør i Nordea, Rune Kibsgaard Sjøhelle»


Styringsrenten til Norges Bank har økt jevnt og trutt de siste fire årene - fra et nivå på 1,75 prosent i mars 2004, til 5,50 prosent i april 2008. Altså en økning på 3,75 prosentpoeng.

Din feil at renten øker?

Ingen sympati

Det kan nok være en ubehagelig cocktail for mange - som selvsagt heller vil bruke pengene på annet enn renteutgifter. Men det er ikke hos alle man kan hente sympati.

- Alle som tar opp lån, må kunne tåle en rente på minimum åtte prosent, uten at det føles ubehagelig. Ellers har de lånt for mye, sa sjeføkonom i First Securities, Harald Magnus Andreassen til DinSide.no i forrige uke.

Også Norges Bank påpeker at et nøytralt (les: normalt) rentenivå ligger på rundt fem prosent - og altså cirka seks prosent i lånemarkedet.

I dag ligger de beste boliglånsrentene hos de norske bankene på om lag seks prosent i effektiv rente. (Enkelte av de verste långiverne tar nesten åtte prosent.)

Betaler du for mye på lånet?

Problemer med økt rente

Forbrukerøkonom i Postbanken, Ellen Dokk Holm, vurderer at folk flest klarer dagens rentenivå. Men at det også for mange betyr at de må stramme inn livremmen.

Havner du i søla, om renten øker ytterligere? Bilde: Per Ervland. Vis mer


- I vår siste markedsundersøkelse fremgikk det at 86 prosent av de spurte tåler en rente på 6-7 prosent, og at 11 prosent ikke gjør det. Dette tallet har ligget ganske stabilt siden 2. halvår 2006, sier hun, men legger til:

- For første gang spurte vi også om man ville tåle en rente på 9-10 prosent. Og 27 prosent svarte at de ville få problemer hvis renten ble så høy.

Ifølge Dokk Holm har vi i dag det som mange for 30-40 år siden ville kalle for et luksusforbruk.

- Det virker ikke som om at folk har problemer med å betale i dag, men det er klart at spesielt nyetablerte på mellom 25 og 35 år må endre forbruket sitt. Jeg har snakket med flere vanlige folk, som sier at "nå må vi snu på kronen". Disse folkene må velge bort noen ting, avslutter forbrukerøkonomen.

Renteris til egen bak

Gjeldsmedisin

Om renten skulle bli høyere, noe

renteekspertene strides om

, er det altså ikke umulig at en del norske låntakere vil få problemer.

Og hører du til den gruppen som synes at det allerede er blitt tøft, eller i alle fall vet at det kan komme til å bli tøft, kan det være behagelig å vite at det finnes en utvei. Som ikke nødvendigvis trenger å bety at du må selge hjemmet ditt.

For hva kan og vil banken gjøre for å hjelpe deg?

Ifølge Aud Helen Rasmussen, informasjonsdirektør i DnB NOR, har banken foreløpig ikke opplevd store tap i forhold til at folk ikke klarer å betjene sine boliglån. Hun påpeker også at undersøkelser viser at 8 av 10 sier at de har økonomi til å møte en høyere rente.

Rentespøkelse

Hvor høy boliglånsrente tåler du? (Avsluttet)
Den er allerede for høy, ca. 6 %(24%) 326
Tåler 10 %(12%) 169
Tåler 8 %(12%) 168
Tåler over 20 %(11%) 149
Tåler 7 %(10%) 135
Har ikke lån(8%) 105
Tåler 9 %(7%) 92
Tåler 12-13 %(6%) 86
Tåler 14-16 %(4%) 57
Tåler 11 %(3%) 40
Tåler 17-20 %(2%) 29
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Men hvis noen opplever betalingsproblemer, vil vi invitere kunden inn til gjennomgang av økonomien, hvor vi vil se på flere grep man kan gjøre. Er betalingsproblemene av midlertidig karakter, kan vi tilby avdragsfrihet i en periode. Er det ikke midlertidig, kan vi eksempelvis forlenge nedbetalingstiden på lånet, eller vurdere sikkerheten på nytt, for å se om kunden kan få bedre rente. Man kan også se på om det er mulig å få inn en tilleggssikkerhet, noe som også vil kunne gi bedre rente, sier informasjonsdirektøren i DnB NOR.

Hvor langt kan dere gå i å hjelpe en kunde - hvor ille skal det være før vedkommende må selge boligen sin?

- Det er ikke noe fasitsvar på det, for det er alltid en individuell situasjon og en individuell løsning. Men er det ingen annen utvei, så prøver vi å hjelpe kunden med å få solgt boligen sin. Vi vil helst ikke komme i en situasjon der vi må tvangsselge, avslutter hun.

- Det går ikke over

- Vi har ikke opplevd økt pågang fra kunder som har betalingsproblemer. Det har vært en veldig liten økning i misligholdte lån, men den er veldig liten, sier informasjonsdirektør i Nordea, Rune Kibsgaard Sjøhelle, men legger til:

- Får man problemer, må man imidlertid gå i banken. For vi kan gjøre flere ting, eksempelvis øke avdragstiden, eller gi avdragsfrihet. Det som knekker økonomien for mange, er ofte forbrukslån, og disse kan vi også forsøke å refinansiere. Uansett: Det dummeste du kan gjøre er å sitte hjemme og vente på at det skal gå over - for det gjør det ikke. Dette gjelder også andre kreditorer, for eksempel forsikringsselskaper, ring og be om utsettelse, det er mye bedre enn å ikke gjøre noe.

Ifølge Sjøhelle skjer det bare svært sjelden at banken må be kunden selge boligen sin.

- Boliglånsrenten er egentlig ikke problemet. Det oppstår først om arbeidsledigheten skulle øke, og folk mister inntekten sin. Slik det er nå, har de fleste jo jobb, avslutter han.

Kardinalråd

Heller ikke i Fokus Bank har man opplevd større pågang av folk med betalingsproblemer ennå.

- Men får man problemer, er kardinalrådet å ta kontakt før noe skjer. Etterpå er det så mye mer vanskelig å få tillitt og hjelp. Og det vil alltid være en individuell vurdering av hva som må til, og hva vi kan hjelpe med, sier kommunikasjonsdirektør i Fokus Bank, Bjørn Langli.

Hvor langt kan dere gå, før det kan bli nødvendig for kunden å selge boligen?

- Spørsmålet er jo om det er et forbigående eller vedvarende problem. Er det vedvarende, kan det hende at vi må gi kunden råd om å selge. Men bare ytterst sjelden må vi tvangsselge boliger, avslutter Langli.

Les mer om lån: