Sørg for at alle i familien har et sunt kosthold, som blant annet består av mye frukt, grønnsaker, fisk og fiber og mindre sukker. Foto: Colourbox
Sørg for at alle i familien har et sunt kosthold, som blant annet består av mye frukt, grønnsaker, fisk og fiber og mindre sukker. Foto: ColourboxVis mer

Klar, ferdig, slank!

Her er del 1 av DinSides slankeskole.

Julen er over for denne gang, 2010 er i full sving allerede og du har forhåpentligvis startet det nye året med batterier som er ferdig ladet. Er du en av dem som drasser med deg noen ekstra kilo inn i det nye året – etter en måned der det har blitt litt for mye av det gode?

Gjennom denne slankeskole-serien gir vi tips til hvordan du kan få vekten på rett kjøl igjen. Vi publiserer en sak hver dag i en uke, med forskjellige tips.

I dag begynner vi med riktig kosthold. Stikkord for de neste dagene er trening, dårlige slankekurer, smarte valg, stress ned og spis mer fiber.

Riktig kosthold

Har du planer om å gå ned noen kilo i det nye året? Da trenger du ikke å begrense deg til en diett med bare gulrøtter og avkokt brokkoli.

Her er 10 grunnleggende råd for alle som vil spise god mat og samtidig gå ned i vekt over tid:

Vekten i januar

Har du noen kilo du må bli kvitt i januar? (Avsluttet)
Ja! Jeg må bli kvitt mange kilo!(57%) 287
Jeg må nok litt ned i vekt.(35%) 177
Nei. Jeg er fornøyd med kroppen.(7%) 33
Jeg bryr meg ikke om det. (2%) 8
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


1) Mindre sukker

Kaker og seigmenn er ikke slankemat. Men det er heller ikke søte frokostblandinger, yoghurt og en rekke andre produkter som ser sunne ut, men som er proppfulle av hvitt sukker. Sjekk innholdsdeklarasjonen på maten du spiser og prøv å bytte ut verstingene til alternativer med mindre sukker.

Lag heller frokostblandingen din selv, og velg yoghurt naturell som du kan blande med most frukt.

Avhengig av sukker? Ta testen her!

2) Gode grønnsaker

I grønnsaker finner du en masse sunne saker som kroppen din har godt av. Mange grønnsaker inneholder også mye fiber og fordøyes relativt sakte - som betyr at du blir mett lenger.

Økologisk? Skal, skal ikke?

3) Regelmessige måltider

Svingninger i blodsukkeret er en viktig årsak til at vi propper oss med smågodt og kaker mellom måltidene. Prøv å spise et fornuftig måltid omtrent hver tredje time så blir det lettere å klare seg uten småspising.

Overspiser du?

4) Mindre porsjoner

Dersom du spiser regelmessig og ofte kan du også klare deg med mindre porsjoner til middag. Spis til du blir mett, men hopp over den ekstra siste porsjonen med saus og poteter.

Slankemat som kan gjøre deg feit

5) Mer fisk

Fisk er næringsrik og sunn mat som gjør deg både mett og smart. Fisk inneholder sunt flerumettet fett og proteiner. Fisk ansees egentlig ikke som slankemat, men folk som spiser mye fisk har som regel lavere kroppsvekt.

Husk å ha sunt tilbehør til fisken, og ikke ta for mye saus!

Derfor trenger du tran

6) Velg riktig i butikken

Riktig kosthold starter i butikken. Om du handler matvarer rett etter et måltid blir det mindre fristende å fylle handlekurven med snop og potetgull. Kjøp frukt HVER gang du handler og gjør det til en vane å sjekke innholdsdeklarasjonen på matvarene slik at du unngå de verste fett- og sukkerfellene.

Slik ser en sunn handlevogn ut

7) Frokost hver dag

Du blir ikke slankere av å hoppe over frokosten. En sunn frokost med grovt brød, knekkebrød eller müsli setter i gang forbrenningen, gir deg energi og gjør det lettere å holde helt til lunsj uten småspising.

Dropp denne frokostblandingen

8) Drikk vann

Deilig kaldt vann rett fra springen er slankerens beste venn. Drikk vann før og under måltidene, så føler du deg mettere og hjelper kroppen til å fungere bedre.

Les også: Giftstoffer funnet i plastflasker

9) Mer fiber

Fiber finner du i mange slags matvarer, og aller mest i grove produkter som knekkebrød, grovbrød og helkorn. Brun ris, poteter med skall, grønnsaker og frukt er også fulle av fiber som fyller magen uten å gjøre deg fet.

Slank med fiber

10) 5 om dagen

I mange år har både helsemyndighetene og mamma forsøkt å få deg til å spise fem porsjoner med frukt hver dag. Årsaken er at frukt inneholder mange sunne stoffer som holder deg frisk, og fiber som gir deg en slankere kropp. Fiber tas nemlig ikke opp i kroppen, men forsvinner ut igjen.

Med et glass appelsinjuice til frokost og frukt og grønt som mellommåltider er det slett ikke umulig å komme opp i fem fruktporsjoner hver eneste dag.

Slik fikser du fem om dagen

Vil du lære mer om hvordan du kan gå ned i vekt uten beinharde slankekurer? Følg med på DinSide Helses slankeskole hvor vi hver dag denne uken legger ut en ny artikkel med gode slanketips. I morgen: Slank med trening.

Først publisert på DinSide Helse i 2006