Klagetoppen

Vi klager gjennomgående mer, viser ferske tall fra Forbrukerrådet.

Hittil i år har drøye 117.000 personer henvendt seg til Forbrukerrådets publikumstjeneste. Klager på internettjenester har steget markant mest, mens klager på mobiltelefoner gikk fra 3. til 2. plass på statistikken. Det har også vært en sterk økning i tallet på henvendelser på PC, Mac og datautstyr.

- Det har vært en særlig stor økning i tallet på henvendelser på internett-tjenester. Denne kategorien har gått fra 16. til 8. plass på statistikken over antall henvendelser Forbrukerrådet har fått, sier Forbrukerrådets direktør Erik Lund-Isaksen.

Klikk og klag?

Har du klaget på noen av følgende tjenester i år? (Avsluttet)
Internett(23%) 103
PC,Mac, datautstyr (hardware)(16%) 73
Mobiltelefoner(16%) 69
Biler(12%) 51
TV, video, videokassetter mv(9%) 38
Fasttelefoni(8%) 34
Markedsføring(6%) 25
Møbler(5%) 21
Leie/Utleie av bolig(3%) 15
Selveierbolig(3%) 14
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Bil på klagetopp

Det er likevel feil med kjøretøy som får oss til å klage mest. Hittil i år har Forbrukerrådet mottatt 10.638 henvendelser om bil - mot 8.803 i hele fjor.

I 2003 var det mange henvendelser om strøm og energi - hele 7.375 stykker kontaktet Forbrukerrådet, mens i år var det kun rundt 1.600 som hadde noe å utsette på strømmen.

Klagetoppen:

(Fjorårets tall i parentes)

  1. Biler 10.638 (8.803)
  2. Mobiltelefoner mv 5.615 (5.472)
  3. Leie/utleie av bolig 5.430 (5.647)
  4. PC, Mac, datautstyr (hardware) 4.768 (3.326)
  5. Markedsføring 4.628 (5.319)
  6. Selveierbolig 3.249 (3.147)
  7. Møbler 3.196 (2.688)
  8. Internett 2.758 (1.632)
  9. Fasttelefoni 2.754 (2.587)
  10. TV, video, videokassetter mv 2.693 (2.052)

Klikk & Klag

Forbrukerrådet har en online "klikk & klag"-tjeneste, en interaktiv klageveileder som hjelper deg å løse klagesaker på best mulig måte. Noen ganger kan det imidlertid være enklere både for deg og dem, om du legger frem saken muntlig. Forbrukerrådet kan kontaktes på telefon 815 58 200.

Har du klaget på noe? Er det noen tjenester du synes er lettere å klage på enn andre? Eller synes du kanskje det har blitt for lett å klage, at vi noen ganger burde puste dypt inn og telle til ti? Si din mening i debatten under, eller stem over til høyre.

Illustrasjonsfoto: Shaun Botterill/All Over Press