Klager mest på flyreiser

Klager på flyreiser topper fjorårets klageliste hos Forbruker Europa.

«Sammenlignet med året før er det en økning i tallet på saker om transport.»


Flyet var 24 timer forsinket. Passasjerene hadde ikke mottatt kompensasjon, fordi flyselskapet påberopte seg teknisk svikt.

Det viste seg imidlertid at det ikke forelå noen teknisk svikt som fritok selskapet for ansvar. Forbruker Europa sendte saken til søsterkontoret i Nederland, som meklet og forbrukeren fikk erstattet ¤ 250.

Klager på transport

Det er lett å bli sint i øyeblikket, men er du smart, besinner du deg, sanker bevis, og klager på en saklig måte. Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com Vis mer


Flyreiser troner på Forbruker Europas klagetopp, og det er bagasjehåndtering og forsinkelser vi klager mest på.

På andre og tredjeplass på den lite gjeve klagelisten havner klager på ferieklubber og import av bil, ifølge Forbruker Europas klagestatistikk for fjoråret.

Lesernes verste servicehistorier

Klager på bil og flyreiser

- Sammenlignet med året før er det en økning i tallet på saker om transport. Dette gjelder særlig bil og fly, forteller leder Lars Grøndal i Forbruker Europa i en pressemelding.

Forbruker Europa fikk i fjor 213 henvendelser på dette området.

- Derimot er det en nedgang i antall klager på ferieklubber. Det kan ha sammenheng med at spanske myndigheter satte et midlertidig forbud mot salg av skraplodd på åpen gate. Vi ser en økning i saker om ferieklubber etter at dette forbudet ble opphevet, forteller Grøndal. De fleste saker om importbil, 112 i alt, gjelder kjøp fra Tyskland. De fleste klager på mangler ved bilen.

    Forbrukeren reiste fra New York via London til København. Ankomsten til London var forsinket, og bagasjen kom ikke før tre uker senere, våt og dekket av svart støv. Bagasjen var blitt sendt til Milano og transportert gjennom Europa i lastebil. Flyselskapet hevdet at lastebilselskapet var ansvarlige for skaden.

    Forbruker Europa sendte saken til Storbritannia, og forbrukeren mottok den erstatningen fra flyselskapet som han hadde krav på.

Dette klaget vi på i 2006

På tvers av landegrensene

Forbruker Europa er en europeisk organisasjon som tar imot henvendelser der europeiske forbrukere vil klage på forhold over landegrensene. Og det gjør vi - om enn ikke like mye som vi klager her hjemme.

I fjor fikk Forbruker Europas norgeskontor 1.272 henvendelser. 781 av disse var fra nordmenn som hadde handlet i utlandet. Flest av klagesakene er rettet mot spanske bedrifter, 163, mens det ble registrert 144 klager etter svenskehandel, og mer enn hundre forhold i Danmark og Tyskland.

Svenskene klager mest på norsk næringsliv, etterfulgt av dansker - men ifølge Forbruker Europa er det relativt få klager på norske forhold.

Her er fjorårets klagetopp (2006-tall i parentes):

  • Fly/tog/buss/båt 213 (171)
  • Ferieklubber/timeshare 133 (262)
  • Bil 112 (80)
Antall henvendelser etter land
  • Spania 163
  • Sverige 144
  • Danmark 118
  • Tyskland 104