Klager mest på bolig og bil

Se hva vi klager på.

Bolig og bruktbil volder norske forbrukere flest problemer.

Forbrukerrådet mottok 130.000 klager og henvendelser fra forbrukere i 2007, omtrent det samme som i 2006.

Dette klaget vi på i 2006

Fortsatt er det boligen som gir norske forbrukere flest problemer. Nær 12.500 av henvendelsene på forbrukertelefonen i 2007 var knyttet til utleie, salg, oppføring og oppussing av bolig.

Bygge og bo


- Mange av problemene knyttet til det å bygge og bo kunne vært unngått om partene hadde skrevet skikkelige kontrakter, sier direktør i Forbrukerrådet, Erik Lund-Isaksen.

Forbrukerrådet oppfordrer nå folk til å gå inn på forbrukerportalen.no for å finne nyttig informasjon om boligbygging og oppussing.

- Her har vi lagt ut mye materiell, blant annet standardkontrakter og gode råd.

Forbrukerrådet opplever at mange folk er sløve når de ansetter håndverkere.

- Det er mange ubrukelige håndverkere som prøver seg, og mange som hyrer dem inn. Grunnen er at det er stor etterspørsel etter denne typen arbeidskraft for tiden.

Det er også mange som har problemer med husleie, da det er flere og flere som må benytte denne boformen. Særlig gjelder dette innvandrere og studenter.

- Vi ønsker oss en landsomfattende klageordning på dette feltet, forteller Lund-Isaksen.

Alt for mange kjøper brukte boliger uten å vite hva de egentlig kjøper.

- Vi mener det må innføres et lovfestet pålegg om at alle boliger skal sjekkes grundig teknisk før de omsettes. Det vil selvfølgelig koste litt penger, men det vil være verdt det, sier Lund-Isaksen.

Ti ting du ikke bør kjøpe brukt

Ti ting du bør kjøpe brukt

Blåøyde bruktbilkjøpere

Arkivfoto Vis mer


I løpet av fjoråret fikk Forbrukerrådet hele 9743 henvendelser angående kjøp av bil.

- Dessverre er det også alt for mange sløve folk som driver og kjøper bil. Dette vil vi gjøre noe med, forsikrer Lund-Isaksen.

Hele neste måned skal Forbrukerrådet og Norges Automobilforbund kjøre en kampanje for å få ned konfliktnivået mellom kjøper og selger av bruktbil. Det vil gjennomføres flere tiltak for å dyktiggjøre forbrukerne slik at de unngår å kjøpe katta i sekken og samtidig vet hva de skal gjøre dersom de får problemer med et bilkjøp.

Forbrukerrådet opplever at kjøperne ofte er blåøyde når de går til anskaffelse av bruktbil.

- Er du usikker - krev en tilstandsrappport fra selgeren. Og du bør uansett få en skriftlig kontrakt som sier hva dere er blitt enige om, tipser Lund-Isaksen.

Nybil: Garanti eller reklamasjon?

Digitale problemer

Forbrukerrådet får naturlig nok stadig flere henvendelser fra folk som har spørsmål og klager knyttet til datamaskiner, mobiltelefoner, telefoni og bredbånd.

- Vi ser at overgangen til den digitale verden skaper utfordringer for de fleste av oss. Og nye markeder bringer ofte nye problemstillinger. Forbrukerrådet er opptatt av at den digitale merverdien tilfaller forbrukerne, sier Lund-Isaksen.

En viktig sak for Forbrukerrådet fremover, er å arbeide for at alle TV-distributører, uansett om det er via bakkenett, parabol eller kabel, tilbyr sine kunder muligheten til å velge enkeltkanaler fremfor pakkeløsninger.

- Men skal ikke være nødt til å betale for noe man ikke vil ha, sier direktøren i Forbrukerrådet.

Topp ti henvendelser 2007:

  • Kjøp av bil 9743
  • Datamaskin 5820
  • Mobiltelefoner 5753
  • Husleie 5087
  • Oppføring og oppussing av bolig 5069
  • Generelt om kjøp av varer og tjenester 4537

  • Hvitevarer 2742
  • Avtalerett 2684
  • Faste innredninger (som ovner, kjøkken- og baderomsinnredninger) 2465
  • Møbler 2300

(På grunn av omlegging av Forbrukerrådets registreringssystemer er ikke tallene nødvendigvis sammenlignbare med tallene fra 2006.)