Klager inn Facebook

Nettstedet følger ikke dansk lovgivning.

Det danske Forbrukerrådet klager inn Facebook til det danske Datatilsynet, ifølge Epn.dk. Forbrukerrådet har bedt Datatilsynet lage en vurdering av hvilket lands lovgivning som er gjeldende på nettsamfunnet.

Med 100 millioner brukere over hele verden og 576.000 norske brukere, er Facebook verdenskjent. Ikke all omtalen er positiv. Det norske Datatilsynet har tidligere gått ut og advart brukerne om å legge ut personlig informasjon og bilder.

Norske Facebookpassord er stjålet

Det danske Forbrukerrådet reagerer spesielt på Facebooks betingelser, og synes de er lange og kronglete.

- Hvis man først har akseptert dem en gang, kan Facebook fritt endre dem uten å informere brukeren, sier det danske Forbrukerrådet, som mener det er i strid med dansk lovgivning.

Nå kan du angre på at du skaffet deg Facebook-konto

700.000 danske brukere

- Det er ingen tvil om at Facebook blant annet henvender seg til danske brukere. Man kan komme inn på siden via det danske domenet Facebook.dk, språket på siden er dansk, og det er betingelsene også. I alt har nettverket mer enn 700.000 danske brukere. Men lovgivningen siden følger, er ikke dansk. For å oprette profil på Facebook må man akseptere, at siden følger californisk lovgivning, sier Anette Høyrup, jurist i det danske Forbrukerrådet, til Epn.dk.

Hun reagerer spesielt på at Facebook har rettigheter tilknyttet Facebookmedlemmenes bilder og andre ting de legger ut på profilene sine. Høyrup anbefaler brukerne av Facebook å lese nøye gjennom betingelsene hver gang de logger på, men tror det er urealistisk å forvente det av målgruppa.

Googles nye browser, Chrome, brukte i utgangspunktet nøyaktig samme formulering i betingelsene, som Facebook bruker. Det resulterte i så mye kritikk at de måtte endre på dem. Høyrup håper Facebook vil gjøre det samme.

Får ikke gjort noe

- Hva det danske Datatilsynet vil kunne gjøre med Facebooks betingelser, det skjønner jeg ikke. De vil ikke kunne gi dem noe pålegg eller noe for å få dem til å forandre betingelsene, sier Ove Skåra, informasjonsdirektør i det norske Datatilsynet.

Han regner med at Facebook allerede har fått mange brev av brukere og andre som reagerer på betingelsene.

- Vi gjør hele norske forbrukere oppmerksomme på hva det er de aksepterer, sier Skåra.