<b>MÅ HOLDE ORD: </b>Har du avtalt at rørleggeren skal fikse problemet ditt, skal han gjøre det. Så enkelt er det. Med mindre problemet er så komplisert at han gis rett til å prøve og feile noe. Foto: ALL OVER PRESS
MÅ HOLDE ORD: Har du avtalt at rørleggeren skal fikse problemet ditt, skal han gjøre det. Så enkelt er det. Med mindre problemet er så komplisert at han gis rett til å prøve og feile noe. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Klag på rørleggeren, få pengene tilbake

Enkle jobber må klares på første forsøk. Og ja: Du har reklamasjonsrett!

Like før jul i fjor opplevde en kvinne i Larvik lekkasje fra varmtvannsberederen. En rørlegger undersøkelse lekkasjen, strammet en sikkerhetsventil og tok 1.745 kroner for jobben.

Etter juleferien var gulvet fullt av vann igjen. Kvinnen krevde at rørleggeren ordnet opp gratis, men firmaet sa at de bare hadde prøvd billigste alternativ først. Som altså viste seg å ikke være godt nok, og mer arbeid ville bli fakturert.

Dette godtok ikke kvinnen, og hun tok klagen videre til Forbrukertvistutvalget (FTU). Utvalget krever nå at rørleggeren gjør opp for seg seg.

Du har nemlig reklamasjonsrett på håndverkere, som på produkter.

LES OGSÅ: Rørlegger tok 2.000 kroner for ti minutters jobb – derfor må kunden betale hele prisen

Får pengene tilbake, og litt til

FTU skriver i sin avgjørelse at håndverkere har «et visst rom for prøving og feiling», om problemet er komplisert og potensielt dyrt å fikse. Man kan da prøve det rimeligste alternativet først, og om dette ikke er nok, kan man risikere å måtte punge ut mer for en bedre løsning.

Har du klaget på håndverkere før?

(Avsluttet)
Nei(44%) 340
Ja, og fikk det som jeg ville(31%) 243
Ja, men fikk det ikke som jeg ville(25%) 190
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Men kvinnen hadde kalt inn en annen rørlegger for å se på jobben den første rørleggeren hadde gjort. Dommen herfra var klar: Å stramme sikkerhetsventilen var meningsløst. Den nye rørlegger foreslo en helt annen jobb, som kostet det samme som den første og ville løse problemet permanent.

FTU er derfor ikke i tvil. Utvalget skriver at «innklagde i dette tilfellet burde klart å lokalisere feilen ved første gangs oppmøte hos klager, og det foreligger derfor en mangel ved tjenesten.»

Kvinnen får tilbake pengene for arbeidet rørleggerne gjorde, pluss de 800 kronene den neste rørleggeren tok for å undersøke problemet.

LES OGSÅ: Du kan med loven i hånd nekte å betale overraskende dyre regninger

Dette kan du kreve

Håndverkertjenesteloven bestemmer hva håndverkere tillate seg, og hva du kan kreve. Om håndverkeren ikke gjør jobben sin, får du hjelp av blant annet følgende paragrafer:

  • § 5: Håndverkeren må gjøre jobben «fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg.»
  • § 17: Om ikke jobben gir de ønskede resultater, kan det foreligge det loven kaller en «mangel».
  • § 21: Ved en mangel kan du enten holde tilbake betalingen, kreve alle pengene tilbake, kreve prisavslag eller kreve jobben fullført.
  • § 26: Jobben må være «vesentlig forfeilet» for at du skal få alle pengene tilbake, altså en ren heving av kjøpet. Vårt eksempel havnet i denne kategorien.
  • § 28: Blir jobben dårlig utført, eller forsinket, kan du i tillegg kreve erstatning for eventuelle tap. I vårt eksempel pengene den andre rørleggeren fikk for å sjekke jobben som hadde blitt utført.
LES OGSÅ: Sjekk om håndverkeren er til å stole på med «journalistmetoden»