Klag deg til bedre helse!

Forbrukerrådet setter helse og miljøaspekter på dagsordenen, i dag, på den internasjonale forbrukerdagen.


Forbrukerrådet: Fokus på helse og miljø

Forbrukerrådet vil ha flere trygge produkter i butikkene - og økt bevissthet blant årvåkne forbrukere er nøkkelen.

- Forbrukerrådet ønsker å bruke den internasjonale forbrukerdagen til å sette fokus på helse- og miljøaspekter ved forbruk, sier Sveinung Nedregotten, informasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet har den siste tiden sett nærmere både på miljømerking av produkter, og hvilken informasjon forhandlerne kan gi kundene. Resultatet var nedslående.

Oppfordringen fra Forbrukerrådet er klar: Bruk din forbrukermakt, krev trygge produkter.

- Det viser seg at selv om produkter iflølge lovverket skal være helse- og miljøtrygge, er de ikke det. Regelverket går ikke langt nok, sier Nedregotten. Han forteller at Forbrukerrådet stadig får tilbakemeldinger om produkter som inneholder helse- og miljøskadelige kjemikalier.

Er det egentlig forbrukernes oppgave å påse at varene vi kjøper er trygge?

- Det er i første instans en oppgave for myndigheter og politikerne. Men nå ber vi også forbrukerne om å gjøre en innsats, sier Nedregotten.

Hvordan kan vi bruke forbrukermakten best?

Hva bør vi, som forbrukere, gjøre? Oppfordringen fra Forbrukerrådet er klar: Vær bevisst på hva du putter i handlekurven din.

- Bli flinkere til å etterspørre miljømerkede produkter. Finner du ikke miljømerkede varer i butikken: Spør innehaverne. Interesse fra forbrukerne gir et direkte insentiv for bransjen, og flere trygge produkter vil etterhvert finne veien til butikkhyllene, sier Nedregotten.

"Alle" kjenner svanemerket. Men hvor mange andre miljømerker kjenner du til? Vis mer


Det er viktig å tenke på at det ikke bare er miljøet du verner om du kjøper miljømerkede produkter. Det er et klart helseaspekt i det å velge miljøvennlige produkter - både direkte og indirekte. Direkte, fordi selve varen er bedre for deg - og indirekte, fordi produksjonsmåten ikke er med på å forverre miljøet - noe som gir deg mindre risiko for helseskader.

Mangler du oversikt over miljømerkingen? Du er helt sikkert ikke alene. Trykk her for å komme til Forbrukerrådets merkeguide


Hvor kan vi henvende oss?

En annen ting som kan være komplisert å forholde seg til er: Om vi har problemer med et produkt eller forhandleren - hvor skal vi henvende oss?

- Hvor en skal henvende seg, kommer an på hvilket produkt det gjelder - og hva henvendelsen gjelder, sier Nedregotten.

Kontakter du Forbrukerrådet, vil de kunne hjelpe deg videre til rette instans, om det ikke er dem som behandler saken din. Når det gjelder helse- og miljøaspekter er det i hovedsak tre instanser du bør huske på:

  • Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
    DSB er stedet å henvende seg om du har oppdaget at et produkt er brannfarlig, eller har fysiske, tekniske eller mekanske feil som kan være skadelig. For eksempel om barneleker går i stykker, eller TVen din går varm.

    På nett: DSB. Telefon: 33 41 25 00

  • Statens forurensningstilsyn (SFT)
    Får du utslett av en bomullsgenser, eller pusteproblemer av malingen du har malt barnerommet med? SFT er stedet å henvende seg om du har helsemessige problemer med et produkt. Dette er også stedet å melde fra om produkter lager for mye støy, eller om det lukter mistenkelig.

    På nett: SFT. Telefon: 22 57 34 00

  • Mattilsynet
    Mattilsynet fører kontroll over maten vi spiser, matemballasje, drikkevann - og kosmetikk og hudpleieprodukter. I tillegg kontrollerer de serveringssteder. Det er altså her du bør henvende seg om du har reagert på mat du har kjøpt, blitt servert - eller får sår av den nye hudkremen din.

    På nett: Mattilsynet. Telefon: 06040

  • .

    Selve Forbrukermyndighetene kan også være litt forvirrende å forholde seg til, men som hovedregel gjelder: Skal du klage på en vare eller tjeneste, kontakter du Forbrukerrådet. Vil du klage på markedsføringen - eller salgsfremstøt - er det Forbrukerombudet du skal henvende deg til.

    Klikk og klag!

    Forbrukerrådet har en online "klikk & klag"-tjeneste, en interaktiv klageveileder som hjelper deg å løse klagesaker på best mulig måte. Noen ganger kan det imidlertid være enklere både for deg og dem, om du legger frem saken muntlig. Forbrukerrådet kan kontaktes på telefon 815 58 200.

    Forbrukerrådet

    Problemområder

    Hvor tror du forbrukerne vil ha den største utfordringen i 2006? (Avsluttet)
    Bil(9%) 9
    Helse- og miljøskadelige produkter(9%) 9
    Lyd og bilde (TV, DVD etc)(9%) 9
    Vi har det da godt!(9%) 9
    Datautstyr (hardware)(9%) 9
    Internett(8%) 8
    Mobiltelefoner(8%) 8
    Markedsføring(7%) 7
    Fasttelefoni(6%) 6
    Leie/utleie av bolig(6%) 6
    Annet(6%) 6
    Selveierbolig(5%) 5
    Møbler(5%) 5
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    Hva er den største utfordringen ved å være forbruker i dag?
    Når vi nå har valgt å fokusere på helse- og miljøaspektet, er det fordi vi mener dette er et område hvor forbrukere bør være mer observante, sier Nedregotten, og legger til: Det vi får mest hengendelser om er utvilsomt spørsmål rundt det å eie en bil. Alt fra kjøp av bruktbil - til reparasjoner og kontakt med verksteder.

    Etter dette kommer klager på mobiltelefoner og moblitjenester, samt spørsmål om å eie - og leie ut boliger.

    Da DinSide skrev om Forbrukerrådets klagetopp i desember i fjor, spurte vi leserne våre hvilke tjenester dere hadde klaget på i året som gikk: Internett, datautstyr (hardware) og mobiltelefoner endte på topp.

    Møt forbrukerrådet

    I anledning dagen drar representanter for ni av Forbrukerrådets ti regionkontor ut for å møte forbrukerne. Hvor? På kjøpesentre, selvfølgelig. Midt i beste lunsjtiden.

    Trykk her for å se hvilke sentre de vil være representert på.

    Hvor tror du den største utfordringen kommer til å ligge for forbrukere i året som kommer? Gi din stemme til høyre, eller skriv inn i debatten.