Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.comVis mer

Kjør skadefritt i bakken

Knall og fall i slalåmbakken går hardt ut over leddene våre. Slik unngår du skadene.

Ferske tall fra Alpinanleggenes Landsforening viser at leddskader utgjør den største delen av alle alpinskadene gjennom en sesong.

Til sammen ble det registrert mer enn 8.000 skader ved de 16 største norske skiheisområdene i sesongene 2005 og 2006.

Slik unngår du skiskader hos barn:

Det oppstår i gjennomsnitt 1,5 skader per 1000 skiløper hver dag, ifølge skiforsker Arne Ekeland, som er direktør ved Martina Hansens hospital i Bærum. Han har bearbeidet dataene i undersøkelsen.

Riktig innstilte bindinger

Skadeomfanget er ulikt for alpint og snøbrett. I alpint, altså slalåm og telemark, er kneskader den viktigste skaden.

- Mange overstrekker eller sliter over leddbåndet i kneet. Dette utgjør en fjerdedel av alle alpinskadene, sier Ekeland til Mozon.no.

Hodeskader og skulderskader utgjør ca 15-17 prosent av alle alpinskadene, mens cirka en av ti skader er håndskader. Leggbrudd skjer dessuten nokså ofte blant barn.

- Derfor er det viktig at barn har riktig innstilte bindinger, understreker Ekeland.

Skal du på fjellet med hele familien: Slik beskytter du barna i pulken:

Håndleddsbrudd

For snøbrettkjørere er håndleddsskader og håndleddsbrudd mest vanlig med en fjerdedel av alle skadene. Snøbrettkjørere får flere skulderskader enn alpinistene, og hodeskadene utgjør cirka 17-18 prosent av brettskadene.

- Skadene generelt kan skyldes en kombinasjon: Dels er de som skader seg utrente, dels kjører de over sitt ferdighetsnivå. Risikoen for skade er fire-fem ganger så høy for en nybegynner som for en som har kjørt før, sier Ekeland.

Skadefri i slalåmbakken:

Men skadene kan forebygges. Her er Ekelands råd:

* Kjør på ski i samsvar med ditt eget ferdighetsnivå. Ikke vær for dumdristig.

* Vær i noenlunde form. Har du ikke trent på lenge, må du ta hensyn til det.

* Så snart du er over nybegynnernivå, går skaderisikoen betydelig ned. Kjører du for
eksempel bare plogsving på slalåmski, er du nybegynner.

* Bruk håndleddsbeskyttere på snøbrett.

* Kjører du alpint, kontroller bindingene. Det kan du gjøre ved å skråstille skiene, vri benet innover, og på den måten vri deg ut av forbindingen. Løsner den ikke, kan den være stilt for stramt. Hvis det er lenge siden bindingen er stilt inn, bør du få kontrollert den i en sportsforretning. Skiutleiene på skisentrene kan også stille inn bindingene.

* Bruk hjelm. Den beskytter hodet og reduserer skaderisikoen med 60 prosent:

Undersøkelsen skal presenteres på en internasjonal skiskadekongress i Skottland i mai.