Kjøpte katta i sekken

Katte-kostymet jeg kjøpte i en amerikansk nettbutikk i oktober har jeg enda ikke sett noe til...

Smart shopping?

Å handle på nett er praktisk: Du slipper å løpe fra butikk til butikk og kan kose deg i godstolen hjemme i stedet, du får kanskje varene billigere, og du får også tilgang til produkter som ikke selges i butikkene her hjemme.

Jeg kjøpte katten i sekken. Illustrasjon: Per Ervland. Vis mer


Enkelt og greit?

Nei, dessverre ikke alltid. Det kan i alle fall undertegnede skrive under på etter å ha forsøkt å handle i en amerikansk nettbutikk.

For etter å ha skrevet om kule kostymer i oktober, ble jeg selv inspirert til å kjøpe katta i sekken. Eller det vil si, det var jo først etterpå at jeg skjønte at det var katta i sekken. Eller, rettere sagt, at det aldri kom noen katt i noen sekk.

Fet katt

I alle fall overbeviste jeg meg selv om at datteren hadde vært utrolig kul på kostymeball i en ekte Pusur-drakt. Og siden toåringen har et enormt kjærlighetsforhold til denne fete katten, var det selvsagt ikke noen tvil.

Så mamma fant frem MasterCard'et og ordren ble lagt inn på nettsiden www.buycostumes.com. Ifølge butikken kunne man regne med et par ukers leveringstid. Og siden dette var en oversjøisk handel, var jeg klar over at det nok kunne ta litt lenger tid.

Nei, den har vi ikke sett...

Så vi ventet i spenning, lenge. Og etter å ha ventet i spenning i unaturlig lang tid, besluttet jeg meg for å kontakte selskapet. Per telefon fikk jeg ikke noe svar, så derfor skrev jeg en mail hvor jeg etterlyste ordren.


Og det ble sendt flere mailer, hvor mange er jeg ikke helt sikker på. Men i alle fall en 3-4 stykker. Det var heller ikke hver gang jeg fikk svar, og når jeg fikk svar, var informasjonsnivået svært lavt. For eksempel da jeg sist hørte noe, i slutten av desember, var meldingen slik:

"We are contacing the warehouse to verify the status on the package for you. You will be notified with the information.

International Customer Support."

Notified. Informert kan jeg vel oversette det med? Vel, jeg har ikke blitt noe særlig bedre informert siden da - faktisk har jeg ikke hørt noen ting...

17 kroner rikere

Da ordren på drakten ble lagt inn, måtte jeg selvsagt betale med en gang. Og det gjorde jeg altså med MasterCard.

At jeg brukte MasterCard skulle vise seg å være ganske greit. For da regningen kom mot slutten av november, og jeg fremdeles ikke hadde fått varen min, kontaktet jeg MasterCard. De fortalte meg at jeg kunne sende et reklamasjonsskjema til dem, og at de deretter kunne ta saken videre med det amerikanske selskapet. Jeg slapp altså å betale regningen - i alle fall i denne omgangen.

Jeg hørte fremdeles ingenting, og da MasterCard-regningen kom neste gang, var beløpet fremdeles ubetalt. Det hadde imidlertid blitt lagt til litt renter, men samtidig var kolonnen "minimum å betale" redusert til 0 kroner. Jeg forstod altså at saken fremdeles stod mellom MasterCard og den amerikanske nettbutikken.

Og etter måneder med stillhet, kontaktet jeg i dag MasterCard. Kundebehandleren der kunne fortelle meg at de hadde fått pengene refundert fra nettbutikken, og at det grunnet kursforskjeller faktisk hadde blitt 17 kroner i overskudd på min konto...

Ifølge kortselskapet ville jeg ha hatt samme rettigheter i forhold til reklamasjon dersom jeg hadde brukt VISA-kortet, men poenget er at man med MasterCard får en regning, og at man dermed faktisk slipper å "ligge ute" med penger man skylder - frem til saken er avklart. Og, opplyser selskapet: Eventuelle rentebeløp ville MasterCard ha refundert.

Så, hurra, hurra - men likevel: 17 kroner for så mye mas er nok den laveste timebetalingen jeg hatt siden jeg tjente et par kroner hver gang jeg mistet en melketann!

Har du hatt liknende opplevelser med nettbutikker? Del dine erfaringer med leserne i diskusjonsgruppen nedenfor: