Umettet fett hardner i kjøleskapet og er ikke bra for hjertet ditt. Foto: Colourbox
Umettet fett hardner i kjøleskapet og er ikke bra for hjertet ditt. Foto: ColourboxVis mer

Kjøleskapet avslører farlig fett

Tenker du på at salamipølsen blir hard og stiv i kjøleskapet?

De fleste har fått med seg at det finnes sunt fett og usunt fett. Men vi går jo ikke rundt med lange lister over nei-mat og ja-mat. Så bruk kjøleskapet til å teste hva som er bra for deg eller ikke.

- Jeg pleier å si til folk at dersom produktet blir hardt i kjøleskapet er det ikke bra for deg, sier sykepleier Arnt-Helge Dalelv i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke til DinSide Helse.

- Det betyr meierismør, fete oster, sjokolade og kjøttprodukter med høyt fettinnhold bør du styre unna dersom du er opptatt av å ta vare på hjertet ditt, sier han.

Sjekk kolesterolet

Dalelv driver oppsøkende virksomhet i LHL og mener det er store mangler i folks kunnskap om kolesterol, diabetes og hjertesunn mat.

- Er du over 40 år bør du måle kolesterolet hvert annet eller tredje år. Vi opplever at folk flest er litt sløve på disse tingene før de eventuelt får problemer, men da er det for sent å forebygge. Mange kunne unngått tung medisinering om de hadde reagert tidligere, sier han.

Produsentene byr på stadig nye magerere produkter for at vi skal holde oss sunne. Foto: Gilde Bildebank Vis mer


Ernæringsfysiolog Linda Granlund i Mills deler Daleivs syn på fett.

- Et hjertevennlig kosthold er nøkkelen til både forebygging og behandling av høyt kolesterol. Dette betyr et kosthold som er rikt på frukt og grønnsaker, grove kornsorter og mye fisk. Bytt ut fete meieriprodukter som inneholder mye av det umettede med magrere produkter, råder hun.

Slik velger du riktig

Grønt lys: Nøtter, frø, oliven, avokado, rapsolje, kylling osv inneholder enumettede fettsyrer som du kan spise mye av.

Fisk, skalldyr, valnøtter, linfrø osv inneholder flerumettet fett der omega-3-fettsyrene fremfor alt gjør mye nyttig for seg og øker forbrenningen.

Gult lys: Vær forsiktig med fete meieriprodukter og fete kjøttprodukter. Disse inneholder mettet fett av en type som har større tendens til å lagre seg i fettcellene enn umettet fett. Mettet fett reduserer blant annet også insulinfølsomheten, noe som kan øke risikoen for diabetes type 2 og overvekt.

Vær også forsiktig med å spise for mye maisolje, druekjerneolje og solsikkeolje som inneholder høye doser av omega-6-fettsyrer. Disse kan visstnok øke forbrenningen, men også øke risikoen for betennelser i kroppen. Velg derfor hovedsakelig oljer som brenner fett, som olivenolje og rapsolje.

Rødt lys: Potetgull, pommes frites, ostepop, enkelte kjeks- og bakeprodukter, visse issorter osv. Transfett er den verste typen fett og øker risikoen for overvekt, hjertesykdom samt betennelser. Står det herdet fett eller delvis herdet fett på ingredienslisten, er det tegn på at innholdet av transfett er høyt. Da bør du velge et annet produkt.