NY LOOK: – Lånekassens nye profil bygger videre på den tilliten vi har opparbeidet oss gjennom mange år, samtidig som den skal gi oss et mer oppdatert uttrykk, sier Bertil Tiusanen, direktør i Lånekassen, i en pressemelding. Foto: Lånekassen
NY LOOK: – Lånekassens nye profil bygger videre på den tilliten vi har opparbeidet oss gjennom mange år, samtidig som den skal gi oss et mer oppdatert uttrykk, sier Bertil Tiusanen, direktør i Lånekassen, i en pressemelding. Foto: LånekassenVis mer

Kjenner du Lånekassen igjen?

Nå har den gått gjennom en skjønnhetsoperasjon til nesten en halv million kroner.

Det er ikke særlig trendy å bli gammel, rynkete og grå. Dette gjelder også for logoer.

For at de skal kunne skille seg ut, i likhet med oss mennesker, er det viktig å følge med i tiden, samt å holde seg ung, sprek og oppdatert.

Den forrige logoen til Lånekassen hadde stått uendret siden 1991, og følte kanskje på kroppen at det var på tide med noe nytt?

Torsdag 13. januar kom i hvert fall den store nyheten;

FARVEL OG TAKK FOR ALT: Denne Lånekasselogoen er heretter "sååå 2010". Foto: Lånekassen/Colourbox Vis mer

«Lånekassen lanserer i dag sin nye visuelle profil, og med den en ny logo. Målet har vært å utarbeide en tydelig og helhetlig grafisk profil tilpasset dagens og framtidens kommunikasjonsflater,» heter det i pressemeldingen.

Du kan avslutte fastrenteavtalen

Dette betyr symbolet

Nå har den gått fra å ha tre L'er i blått, grønt og rødt, til å bli en lilla L i 3D. Utseendet er faktisk åpent for tolkning.

«Symbolet kan blant annet betraktes som en trapp, en åpning eller en kasse som noen har lånt en del av,» står det i pressemeldingen.

Den nye logen er ikke et resultat av sminke- og stylingtips fra stjernestylisten Jan Thomas, som mange tyr til når de ønsker en endring.

Derimot er det Kjartan Haugen som har stått for den grafiske utformingen i samarbeid med Mission Design. De har helt siden våren 2010 jobbet med omleggingen til en ny visuell profil og logo, som har kostet i underkant av en halv million kroner.

Hva synes du om logoen? (Avsluttet)
Fin(50%) 863
Jeg likte best den gamle(24%) 414
Stygg(16%) 271
Vet ikke(11%) 194
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Slik sparer du best

Ikke helt borte

Savner du den "gode gamle Lånekassen"?

Da kan du trøste deg med at den ikke er helt borte og ute av verden - ennå.

– Endringer bør gjennomføres så effektivt og kostnadsbesparende som mulig, og innføringen av den nye profilen vil skje gradvis på enkelte områder. Kundene våre vil derfor fortsatt kunne se materiale med den gamle logoen utover i 2011, presiserer Bertil Tiusanen, direktør i Lånekassen, i pressemeldingen.