Kjendiser selger alkohol

Kjendisene setter gladelig navnet sitt på en vin eller et par ullsokker.

«- Ingen produkter er for dårlige å sette navnet sitt på, så lenge det har kvalitet.Finn Schjöll»


- Det kom litt brått på da Arcus tok kontakt med meg, men jeg tok tilbudet på strak arm, sier Finn Schjöll, på takterrassen på Grand Hotell. Han har akkurat lansert sin egen hvitvin fra Østerrike, ”Flora Norvegica”. To liter i papp, med en fruktig smak og et hint av blomster.

- Du ville kjøpt den, venninnene dine ville kjøpt den, og deretter ville kjæresten din kjøpt den. Jeg ser for meg at alle kan drikke denne vinen, fordi den ikke sjenerer noen, sier Schjöll til DinSides utsendte.

Finn Schjöll nyter vinen, han har ingen planer om å hoppe ned på en av Grand Hotells markiser. Foto: Synne Hellum Marschhäuser Vis mer


Finn Schjöll har tidligere designet blant annet en serie vaser for Hadeland Glassverk, men nå er det vin med bilde av hvitveis og eget navnetrekk på.

Endorsment

Er den nye kjendisproduksjonen alkohol? Kjente mennesker i inn- og utland har lenge tjent penger på statusen som sanger, programleder, fotballspiller eller alt til sammen, og lansert produkter hos fra før kjente virksomheter. Klassikeren er antageligvis parfyme, men solbriller og kleskolleksjoner er også nesten dagligdags.

Les også: Her er verdens sterkeste merkevarer

Schjöll vet ikke om det finnes kvalitetsprodukter han ikke ville satt sitt navn på.

- Så lenge det er et kvalitetsprodukt, så er det trygt. Ingen produkter er for dårlige å sette navnet sitt på, så lenge det har kvalitet. Dette har uansett vært morsomt, og jeg skal sikkert lage mer, men nå får det holde for en stund, sier Schjöll, som synes rødvin og rosèvin kan være naturlig å produsere etter hvitvin.

Tatt av vinen

Sammenlignet med USA, er det ikke så vanlig i Norge å produsere produkter med eget navn på. Tidligere kulekjører Kari Traa, tidligere langrennsløpere Vegard Ulvang og Bjørn Dæhlie og alpinist Lasse Kjus, har alle sammen laget fritidsklær og sportsklær. Ulvangs ulltøy har blitt en suksess, og tynne, varme, riktig stoppede ullsokker heter for alltid ”Ulvangsokker”.

Les også: Bli din egen merkevare - kle deg til topps

«På flasken blir du dessuten advart mot overdrevent inntak, for det kan nemlig få Trond Giske til å se ut som Brad Pitt. (Om Anne Kaths vin)»


Tror du Finn Schjöll er alene om alkoholproduksjon? Det er flere navn som bør nevnes. Alex Rosèn lanserte vin for ”menn av ære” på frigjøringsdagen, 8.mai i år. Anne Kath Hærland har også laget egen vin, med det treffende navnet ”Tatt av vinen”. På flasken blir du dessuten advart mot overdrevent inntak, for det kan nemlig få Trond Giske til å se ut som Brad Pitt. DDE har også vært med på alkoholproduksjon, to ganger tidligere, en femten år gammel Cognac av typen XO, og en Cognac med det treffende navnet ”Likar no”.

Les også: 10 grunner til at Paris Hilton er et geni

Tegnet Heidi Klum?

De utenlandske kjendisene har lang tradisjon i å designe solbriller, sandaler, parfyme og klær med hjelp av kjente merkevarer. Snoop Dogg produserer blant annet pølser, 50 cent har produsert tv-spill og Gwen Stefani har egen kleskolleksjon. Kritikerne har stilt spørsmål om hvor mye kjendisene faktisk har bidratt med. Satt Heidi Klum og tegnet før hennes kolleksjon med Birkenstock sandaler kom på markedet? Samme spørsmål ble stilt noen år tilbake da Madonna og Kylie Minogue hadde sine navn på kolleksjoner for H&M.

- Jeg har ikke tid eller peiling nok til å reise rundt i Portugal og Frankrike til å smake meg frem til en vin, så rutinert er jeg ikke. Men jeg vet hva jeg liker, sier Schjöll.

Schjöll ba Arcus finne frem til 4-6 viner, sånn at han kunne smake seg frem til den han likte best. Det var naturlig for ham at de hang på et blomstertema, og det er der hvitveisen kommer inn.

Hans Mathias Thjømøe, førsteamauensis på institutt for markedsføring på BI, mener at kjendiser kan gi nye produkter en ”flying start”.

- Selv sitter jeg i styret i Synsam, og Synsam har brukt flere kjendiser til å profilere briller og solbriller. Blant annet Johan Olav Koss og Mona Grudt er med på reklame, sier Thjømøe.

Må være gode

Thjømøe mener at det å bruke kjendisers navn eller utseende for å selge et produkt er populært.

- Det er overkommunikasjon i markedet, og vanskelig å få oppmerksomhet. Toppidrettsutøvere og kunstnere blir overeksponert, og det er lett å henge produkter på dem. Men produktene må være gode, og det bør være en kobling mellom kjendisen og produktet. Ulvangs produkter er et godt eksempel på en god, troverdig kobling, Kjus er også et godt eksempel. Men har Vendela Kirsebom peiling på solbriller og brilleinnfatninger? Sier Thjømøe.

Hans Mathias Thjømøe sier at det bør være en kobling mellom kjendisen og produktet. Foto: BI.no Vis mer


Hvis produktet ikke lykkes, mener Thjømøe at det ikke går utover kjendisen, men produsenten taper en del penger.

- For at produktet skal tusle ut av markedet, må det være håpløst. Det bør helst involvere barnearbeidere i Østen, det må være en dramatisk grunn. Jeg vet om flere slike produkter som ikke har fungert på grunn av sånne ting, men jeg har ikke lyst til å henge ut folk. Det er viktig å understreke at ingen produkter er safe, formelen for å lykkes er den allerede nevnte koblingen. Noen ganger kan man lure på om kjendisen har prøvd produktet en gang, sier Thjømøe.

Han tror at kjendisprodukter er en økende trend, fordi produktene i større grad trenger kjendisene for å slå gjennom.

Synes du Finn Schjölls vinlansering er en god kobling mellom kjendis og produkt?

- Nei, det synes jeg ikke. Og liker ikke folk produktet, er det rett ut, kjendis eller ikke, sier Thjømøe.