Kjendisblogger kan bli stoppet

Svenske Blondinbellas blogg granskes nå av svenske forbrukermyndigheter.

Isabella Löwengrip er 17 år og fashionista med egen blogg hvor hun forteller verden om hva hun har kjøpt den siste dagen og hva hun har lyst til å kjøpe. Bloggen har blitt et aksjeselskap med navnet Blondinbella AB. I bloggen legger Löwengrip ut bilder av seg selv iført dyre antrekk fra store motehus foran butikken hun har kjøpt det. Det vil de svenske forbrukermyndighetene ha slutt på.

Hvor rik kan du bli på blogging?

Tjener hun penger på å reklamere for bloggen sin eller ikke? Og hvis hun har inntekter så strider bloggen mot loven, mener svenske myndigheer.

FAKSIMILE FRA BLONDINBELLA.COM Vis mer


- Det har kommet frem at Blondinbella AB reklamerer for produktene og får betalt for dette. I henhold til svensk lov skal all reklame identifiseres som dette, sier Mattias Grundström, byrådirektør i det svenske konsumentverket til Dinside.no - Samtidig ønsker vi å informere andre bloggere om hvilke regler som gjelder.

Ifølge ulike svenske medier har Isabella Löwengrip og hennes far, Per Rydberg, uttalt at den driftige syttenåringen tjener millioner på å inngå avtaler med merkevareprodusenter hvor hun mot vederlag skal omtale dem.

Slik lager du din egen blogg

Norske bloggere

Også i Norge blogger mange moteinteresserte. I bloggen Silje's Fashion legger Silje Pedersen ut bilder av hva hun har hatt på seg og hva hun ønsker seg. Den 29. mai har hun lagt ut bilder skoene hun ønsker seg fra Michael Kors og hvite solbriller fra Prada som selges av Krogh Optikk.

- Jeg ser på annonser på blogger som uproblematisk, så lenge leserne kan se at det er en annonse eller en sponset link. Jeg forholder meg til den norske markedsføringsloven og deres lover og regler. Ingen av lenkene på siden min er sponset, og jeg er ikke sponset av Michael Kors, Krogh Optikk eller Prada, sier Pedersen til DinSide.no.

- Ambisjonene mine er å leve av bloggen, men foreløpig har jeg ingen annonsører. Dette nettopp fordi jeg jobber med å bygge opp et bra produkt som er uavhengig av reklame.

Pedersen mener det kan være vanskelig å bestemme hva som er redaksjonell tekst og hva som er et personlig uttrykk. Ifølge bloggen å leve av den slik som de svenske motebloggerne, det vil si blant annet selge varer via bloggen.

Vanskelig å avgrense

De norske markedsføringsbestemmelsene er like de svenske. Det skal klart fremgå hva som er reklame eller markedsføring. Men i Norge har det ennå ikke kommet inn klager som går mangel på skille mellom markedsføring og redaksjonell tekst hos bloggerne. Men Forbrukerombudet følger utviklingen:

- Hvis en blogger hadde hatt en avtale om å få betaling for omtale, ville det bli problematisk og vi vil kunne vurdere å forfølge dette. Men det er vanskelig å avgrense hva som er personlige ytringer og hva som er markedsføringstiltak, sier jurist i Forbrukerombudet Merete Tollefsen til Dinside.no.

Krem mot fett virker ikke

AKTUELT