Katastrofetall for Lidl

Lidl opplever det største fallet i kundetilfredsheten fra i fjor til i år, fastslår en fersk rapport som sammenlikner norske matvarekjeder.

Nedoverpiler

Illustrasjon: Per Ervland Vis mer


Etter omtrent to års drift i Norge går det katastrofalt dårlig med matvarekjeden Lidl. Firmaet har fått en historisk lav kundetilfredshet og kundelojalitet, fastslås det i en rykende fersk rapport fra EPSI Norway.

Arbeidet med EPSI Rating drives i bl.a. i samarbeid med Handelshøyskolen i Stockholm og Oslo Markedshøyskole og er et internasjonalt samarbeid for å måle og analysere kundetilfredshet. Dagligvarestudien omfatter 1394 intervjuer med privatpersoner i perioden 20. oktober til 21. november 2006.

For dårlig utvalg

Det er spesielt varesortimentet som er dårlig tilpasset kundens behov hos Lidl som er grunnen til at kunden vurderer at verdien for pengene er dårlig, fastslås det i rapporten.

Av de store kjedene er det Coop (Marked, Mega, Obs! og Prix) som har den høyeste kundetilfredsheten. Coop hadde en imponerende økning i sin kundetilfredshet fra 2004 til 2005 og har fra 2005 til 2006 klart å øke kundetilfredsheten ytterligere litt til. COOP har en kundetilfredshet på over 71 poeng i EPSIS rangering.

Vinneren: Coop

Norgesgruppen (Ultra, Meny, Centra, Spar, Kiwi, Joker og Bunnpris) og Rema ligger i år nesten likt i kundetilfredshet. Norgesgruppen har falt litt mer tilbake enn det Rema gjorde fra i fjor til i år.

Det går nedoverbakke for Lidl (lilla pil). Trykk på bildet for større versjon.Kilde: Epsi Norway Vis mer


Det er Lidl som opplever det største fallet i kundetilfredsheten fra i fjor til i år, en nedgang på hele 4,8 poeng og ender på katastrofale 45 poeng. Ifølge rapporten er det meget sjeldent at en bedrift oppnår så lave kundetilfredshetsskår, skriver EPSI

Kundens vurdering av ICA (ICA Supermarked, ICA Nær, Maxi og Rimi) ligger også noe lavere enn bransjegjennomsnittet med nesten 64 poeng.