Kaster ut forsikringskunder

Du risikerer å miste forsikringen om du får bruk for den.

Sparebank 1 vil ha rett til å si opp kunder som i løpet av en 12-månedersperiode har hatt minst to skader på den samme reiseforsikringen i selskapet, skriver Forbrukerrådet.

Dette vil tyvene ha

Kan ikke si opp

- Et forsikringsselskap har ikke rett til å si opp kundene, bare fordi det viser seg at de har nytte av forsikringen og faktisk bruker den, mener Forbrukerrådet.

- Det må være de konkrete omstendighetene i skadesakene, hvilke beløp det er snakk om og om de sikrede er å klandre, som må avgjøre om det er rimelig at selskapet sier opp reiseforsikringen, sier rådgiver Helga Skofteland i Forbrukerrådet.

I tre saker fra forsikringsskadenemnda går det frem at vilkårene i i SpareBank1 sin reiseforsikring har gitt anledning til å si opp forsikringen, hvis kunden i løpet av en 12-månedersperiode har hatt minst to skader.

Nemnda har gitt kunden medhold i alle de tre sakene.

Tilleggsforsikringer er tull

Vilkår må endres

Forbrukerrådet skriver i et brev til SpareBank1 Skadeforsikring at de stiller seg tvilende til at denne praksisen skal være gyldig etter forsikringsavtaleloven.

- Vi lurer på hva som er begrunnelsen for at selskapet har satt en grense for antall skadetilfeller for å kunne si opp forsikringsavtalen, spesielt fordi en oppsigelse av en forsikring får alvorlige konsekvenser for en forsikringstaker, sier Helga Skofteland.

- Antall skadesaker i løpet av et kalenderår i seg selv ikke gir tilstrekkelig grunnlag for oppsigelse.

I forsikringsavtaleloven (§ 3-7 første ledd) står det at det i tillegg til å foreligge et særlig forhold som er angitt i vilkårene, stilles krav om at oppsigelsen er rimelig, påpeker Forbrukerrådet i brevet til SpareBank1.

Forbrukerrådet ber om at forsikringsselskapet endrer disse vilkårene, slik at de blir i tråd med det loven sier om oppsigelse av forsikring.

Når naturen går amok

Kilde: Forbrukerrådet.

Mer om forsikring: