Kaster stein i glasshus

Utrolig, men sant: Forbrukernes offentlige vaktbikkje har sluttet å opplyse hva det koster å ringe til dem. Det var for mange som klaget på prisen.

Den 10. mars fikk Forbrukerrådet nytt 815-nummer, og dette er nummeret alle forbrukere må ringe uansett hvor i landet de befinner seg.
Ringer du fra fasttelefon er prisen 39 øre minuttet, når man ringer fra fasttelefon, det er nesten det dobbelte av hva forbrukerne måtte betale tidligere, da de nådde forbrukerkontoret i sitt hjemfylke på vanlig takst (21 øre minuttet hos Telenor).

Problemet er at Forbrukerrådet ikke opplyser om prisen, samtidig som de selv har gått hardt ut mot private aktører som har innført dyre servicenumre uten å oppgi hva prisen er, skriver Bergens Tidende.

For lang beskjed...

Til å begynne med ble alle som ringte det nye nummeret til Forbrukerrådet gjort oppmerksom på at samtalen kostet 39 øre minuttet.

- Men talebeskjeden ble så lang. Vi registrerte at det var mange som la på før de kom gjennom til saksbehandler eller sentralbord, forteller Geir Halvorsen, seksjonssjef for dokumentsenteret i Forbrukerrådet til Bergens Tidende.

Kan det ikke tenkes at folk la på fordi de syntes tjenesten ble for dyr?

Si din mening:

Er dette pinlig for Forbrukerrådet? (Avsluttet)
Ja(80%) 646
Nei(11%) 89
Bryr meg ikke(8%) 63
Vet ikke(1%) 11
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Jo, selvfølgelig. Men hvis de syntes det, var kanskje ikke problemet deres viktig nok, sier Halvorsen, som videre opplyser at svært mange av dem som ikke la på brukte det meste av telefonsamtalen til å diskutere prisen.

- Det syntes vi var unødvendig. Ved å bruke tid på dette, fikk vi betjent færre henvendelser fra dem som trengte hjelp, sier Halvorsen. Han presiserer at det er Telenor som krever ekstra penger for det nye 815-nummeret. Forbrukerrådet tjener ikke noe på at det er blitt dyrere å ringe dem.

- Før vi fikk det nye nummeret, var det lange køer for å komme gjennom til oss på telefonen. Det kostet folk mer, mener Geir Halvorsen.

Møter seg selv i døren

Bergens Tidende fant ingen opplysninger om prisen på Forbrukerrådets nettside. Derimot fant de en artikkel fra Forbruker-rapporten, der temaet var at stadig flere bedrifter bruker «rådyre femsifrete servicenummer i stedet for vanlige telefonnummer». (...) «Forbrukerrådet har derfor vedtatt at bedriftene som har slike nummer, skal opplyse om samtaleprisene i sin markedsføring», heter det.

Riktignok gjelder dette femsifrete nummer, som er enda dyrere enn 815-nummer. Men burde ikke Forbrukerrådet selv innføre det de pålegger andre?

- Den interne diskusjonen i administrasjonen har gått på om vi møter oss selv i døren, medgir Geir Halvorsen. - Men vi har altså funnet ut at fordelen med å slutte å opplyse om samtaleprisen, er så stor at dette kan la seg forsvare, avslutter Halvorsen overfor Bergens Tidende.

Kilde: Bergens Tidende