UNØDVENDIGE PILLER: Folk flest trenger ikke kosttilskudd, men får i seg det de trenger gjennom kosten. Foto: Colourbox.com
UNØDVENDIGE PILLER: Folk flest trenger ikke kosttilskudd, men får i seg det de trenger gjennom kosten. Foto: Colourbox.comVis mer

Kaster du bort penger på kosttilskudd?

Får du bedre helse av det - eller er det bare tull?

Starter du vanligvis dagen med et glass melk, to skiver brød og ei vitaminpille eller to?

Da kan det være at du kaster bort pengene.

Kosttilskudd er stor butikk, og det finnes utallige varianter på markedet – ja, hele «vitaminalfabetet», omega 3-fettsyrer, karotener, mineraler og så videre, og så videre...

Men er det verdt prisen? Får du bedre helse av kosttilskudd – eller er det bare tull?

Les også:
Vitamintilskudd kan være skadelig
Vitaminguide fra A til Å
Spis deg heller frisk

- Ikke nødvendig

Nettopp dette lurer en bruker av matportalen.no på:

Jeg tar kosttilskudd hver dag. Er det sunt for meg. Eller kaster jeg bort pengene?

Ifølge Helsedirektoratet er kosttilskudd ikke noe folk flest har behov for:

- Et kosthold i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger gjør at de fleste får i seg det de trenger av næringsstoffer gjennom maten de spiser.

Frukt og grønnsaker, fisk, grove korn- og brødvarer og magre kjøtt- og meieriprodukter er gode, viktige kilder til mange vitaminer og mineraler, formidles det fra Helsedirektoratet på matportalen.no.

Stem her!

Tar du kosttilskudd? (Avsluttet)
Ja. Jeg har ikke medisinsk behov for det, men kommer til å fortsette likevel(31%) 234
Nei, har aldri brukt kosttilskudd(30%) 225
Ja, men jeg er i en av gruppene som trenger det(21%) 156
Nei, brukte før, men ikke nå(15%) 116
Ja, men jeg trenger det ikke - og skal slutte med det(3%) 21
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Best i naturlig form

En omfattende dansk studie fra 2008, som tok for seg 67 undersøkelser på vitaminer i pilleform, konkluderte med at antioksidanttilskudd ikke minsket dødeligheten hos friske mennesker.

Tvert i mot fant de danske forskerne at vitamin A, betakaroten og vitamin E muligens kan øke dødeligheten. Professor Lars Vatten ved NTNU understreket imidlertid til forskning.no at tilskuddene i den danske gjennomgangen er gitt i spesielt høye doser.

- Det anbefales ikke. Derimot er det ingen grunn til uro om man tar multivitamintilskudd i normale doser.

Men for ordens skyld: Inntak av antioksidanter i naturlig form, som fra frukt og grønnsaker, er like sunt som før.

Les mer om studien på forskning.no.

Noen grupper trenger tilskudd

Likevel er det noen stoffer som enkelte grupper kan få for lite av gjennom kosten. Helsedirektoratet gir følgende anbefalinger.

Sjekk deg selv: Trenger du kosttilskudd?

Vitamin D: Mange nordmenn har lav vitamin D-status. Det anbefales at spedbarn får daglig tilskudd med vitamin D fra fire ukers alder, helst i form av tran. Eldre personer som er lite ute i dagslys bør ta tilskudd med vitamin D i tillegg til inntaket fra kostholdet. Tran er en god kilde til vitamin D.

Folat: Kvinner som planlegger å bli gravide anbefales å ta en tablett som inneholder 0,4 mg folat hver dag fra en måned før forventet befruktning og i graviditetens første tre måneder.

Jern: Enkelte kan ha behov for jerntilskudd. Dette gjelder spesielt kvinner som menstruerer. Snakk imidlertid med legen eller annet helsepersonell før du begynner med jerntilskudd.