Karbohydrater under trening

Kan drikker med honning og sukker bedre treningseffekten? Lege og professor Grete Støa Birketvedt oppsummerer hva forskerne mener.

Det har vært spekulert mye på om karbohydrater kan øke yteevnen under og etter fysisk arbeid. Kan en prestere bedre i forskjellige idretter ved å spise spesielle mattyper?

Forskning viser at karbohydratrik mat senker nedbrytningen av muskelproteinene og samtidig øker effekten av immunapparatet vårt. For ikke å glemme stresshormonene.

En studie har vist at ved å innta karbohydratrik mat etter trening, vil folk som trener forebygge nedbrytning av muskelproteinene.

En time etter øvelser med 10 gjentatte leggpress i serier på åtte, drakk en forsøksgruppe et glass med karbohydratrik væske. Samtidig fikk en annen forsøksgruppegruppe placebo eller det vi kaller for juksedrikk. Resultatet av denne forskningsstudien viste at de som fikk den karbohydratrike drikken greidde å stabilisere tapet av muskelproteinene etter en time, mens de som fikk juksedrikk ikke greide å erstatte tapet av muskelproteinene.

En annen undersøkelse gikk ut på å studere effekten av å innta en høyenergetisk karbohydratrik drikk under intens løping, kontra juksedrikk med lav energi. Denne forskningsstudien viste at de som fikk juksedrikk med lav energi presterte mye dårligere i et 16 km løp enn de som fikk karbohydratdrikk med høy energi. Forsøkspersonene som drakk juksedrikken, opplevde stor tretthetsfølelse og dårligere humør etter løpet sammenlignet med den høyenergetiske gruppen.

En tredje undersøkelse så på forholdet mellom mat med høy og lav glykemisk indeks og effekten av fysisk yteevne hos syklister som syklet et ritt på 64 kilometer. Syklistene inntok enten drikk med honning eller med sukker. Kontrollgruppen fikk en juksedrikk uten noen av de nevnte innholdsstoffene.

De som fikk karbohydratrik drikk fullførte sykkelløpet raskere enn de som fikk juksedrikk.

At karbohydrater er en viktig kilde til energi under fysiske anstrengelser er øyensynlig. Men det siste ordet i denne saken er ikke sagt. Dere som vil forsøke dere fram med diverse karbohydratdrikker for å få en bedre yteevne under trening må være klar over at karbohydratenes innflytelse på fysisk yteevne avhenger av en rekke faktorer. Og noen av disse faktorene er

- varigheten av treningen,

- samtidig inntak av andre former for energi som for eksempel fett,

- ernæringsstatus før trening,

- treningsstatus og kjønn.

 

Studiene er publisert i Clinical Nutrition Updates Issue 29, Dec 2005

 

 

Mozon.no,25.01.2006