STRENG: Forbrukerombud Gry Nergård er lei av SMS-svindel, og bøtelegger nå VIP Klubben med 80.000 kroner.  Foto: FORBRUKEROMBUDET
STRENG: Forbrukerombud Gry Nergård er lei av SMS-svindel, og bøtelegger nå VIP Klubben med 80.000 kroner. Foto: FORBRUKEROMBUDETVis mer

Kapret kunder med dyr SMS

Nå får mannen en saftig bot på 80.000 kroner.

I vår sendte VIP Klubben ut to tekstmeldinger til 2.300 nordmenn som ikke hadde bedt om det.

Hver av disse meldingene kostet 35 kroner å motta.

Med andre ord fikk nordmenn en regning på totalt 161.000 kroner for en tjeneste ingen av dem hadde bestilt. Det stod heller ingenting i meldingene om at de kostet penger.

- Dette er et alvorlig lovbrudd, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Nå kommer til og med Nigeria-spamen på SMS

Ville straffe hardere

Så alvorlig synes Forbrukerombudet saken er, at de ilegger VIP Klubben et gebyr på hele 80.000 kroner.

I vedtaket mot selskapet understreker ombudet at saken "karakteriseres som grov", og at det er "et vesentlig brudd" på markedsføringsloven. Loven sier klart og tydelig at ingen kan kreve betaling for en vare eller tjeneste man ikke har kjøpt, såkalt negativt salg. Man har heller ikke lov til å sende SMS-er uten mottakers samtykke.

- I slike saker er det nødvendig med sanksjoner for å hindre fremtidige lovbrudd og at flere forbrukere skal bli rammet, sier Nergård.

IKKE FAVORITT: VIP Klubben er ikke akkurat Forbrukerombudets favorittklubb om dagen. Vis mer


Egentlig ville ombudet straffe VIP Klubben enda hardere, men de tar hensyn til at klubbens sjef har en lav oppført inntekt.

Overtok kundelister

VIP Klubben er en fordelsklubb hvor medlemmene betaler 35 kroner annenhver uke for å få et tilbud på SMS. Det er ikke første gangen klubben er i Forbrukerombudets søkelys.

Rabattklubber er ofte en dårlig idé - denne bryter en smørbrødliste av lover og regler

Og det hele drives av enkeltmannsforetaket Tornerose Helge Johansen i Moss.

- Jeg ser i ettertid at vi burde fått bekreftelse fra dem før vi sendte meldingene, sier Johansen til DinSide.

De 2.300 som fikk meldingene var alle medlem i mobiltjenesten Mymusictonez. VIP Klubben inngikk et samarbeid med denne virksomheten, og mottok kundelister fra dem. Disse listene ble så brukt til å gjøre Mymusictonez-kunder til VIP Klubben-medlemmer.

Noe som naturlig nok er helt ulovlig.

Unnskylder seg ikke

- Hva tenkte dere når dere gjorde dette?

- Tanken var å slå sammen våre medlemmer, svarer Johansen.

- Ble du overrasket over at mange ikke ønsket å bli medlem av noe uten å bli spurt?

- Sånn jeg forstod det var mottakerne inneforstått med at slikt kunne skje. Det viste seg at slik var det tydeligvis ikke.

- Har du noe å si til de 2.300 menneskene som må betale 70 kroner for noe de aldri har bedt om?


- Nei, egentlig ikke. Som jeg sier: Jeg ser at vi jeg burde ha sendt dem en melding først og bedt om bekreftelse, sier VIP Klubben-sjefen.

- Vil du tilbakebetale de 70 kronene til de som er rammet?

- Nei, jeg er ferdig med saken. Jeg har fått boten, og er ferdig med det.

Håper på strengere regler

Forbrukerombudet ser på saken som nok et eksempel på at norske forbrukere er for dårlig beskyttet mot kostbare teletjenester.

Minst 240 nordmenn raser etter skyhøye regninger for tulletelefon

Ombudet mottar så og si daglige klager på uønskede SMS-er som koster skjorta og vel så det, og igjen håper ombudet på bedre beskyttelse i regelverket.

- Det er helt uholdbart at innholdsleverandører og teleoperatører kan tjene hundretusenvis av kroner på å sende ut overtakserte meldinger folk aldri har bedt om, mener Nergård.