Forbrukerombudet vil i løpet av kort tid foreta kontroller hos norske nettbutikker. Foto: Per Ervland
Forbrukerombudet vil i løpet av kort tid foreta kontroller hos norske nettbutikker. Foto: Per ErvlandVis mer

Kan vente seg en ny gjennomgang

Villedende prisinformasjon og urimelige kontraktsvilkår er blant de største problemene.

Forbrukerombudet vil i løpet av kort tid ha en ny gjennomgang av nettbutikker. De skal da undersøke om nettbutikkenes informasjon til forbruker er i samsvar med norsk forbrukerlovgivning.

– Vi vil gå ganske bredt ut i valget av butikker, sier Lars Grøndal, fagleder i Forbrukerombudet.

Han sier videre at de i denne runden vil konsentrere seg om varer, ikke tjenester.

Kan elektronikkbransjen forvente kontroll?

- Vi kommer til å konsentrere oss om de bransjene der folk handler mest på nett, og elektronikk er jo en av disse, sier Grøndal.

Etter en stor felleseuropeisk kontrollaksjon i 2009, får forbrukerne nå bedre informasjon ved kjøp av elektronisk utstyr på Internett, men det er fortsatt ting å sette fingeren på.

De største problemene er manglende eller villedende prisinformasjon, urimelige kontraktsvilkår og manglende eller villedende kontaktinformasjon.

>>>Prisen økte med 200 prosent!

Skal opplyse om hele prisen

Forbrukerombudet har utarbeidet et sett med standard salgsbetingelser som regulerer forbrukernes og de næringsdrivendes rettigheter og plikter etter bindende forbrukerlovgivning. Der står det blant annet at prisene som er oppgitt i nettbutikken, skal inkludere merverdiavgift.

Men kanskje viktigere: Før bestilling er foretatt skal nettbutikkene ha gitt opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll og lignende) og leveringskostnadene som vil påløpe (frakt, porto, fakturagebyr, emballasje med videre). I totalprisen skal det også være spesifisert hvilke elementer du betaler for.

Les alle salgsbetingelsene her (ekstern lenke)

Nettbutikker som er usikre på om egne nettsider og salgsbetingelser er gode nok, oppfordres til å ta en titt på Forbrukerombudets standard salgsbetingelser for netthandel med tilhørende veiledning.

Viktig å følge med

Etter den store felleseuropeiske kontrollaksjonen i 2009 fulgte nasjonale forbrukermyndigheter opp overfor de aktuelle nettbutikkene. Forbrukerombudet skriver i en pressemelding at den nye gjennomgangen viste en klar forbedring av forbrukerinformasjonen som gis på slike nettsider. 84 prosent av nettsidene som ble kontrollert i 2009, er nå i samsvar med EUs forbrukerlovgivning.

Men flere nettsider har også blitt stengt eller ilagt bøter for lovbrudd. Nedenfor ser du eksempler på viktigheten av å gå nettbutikkene etter i sømmene - både på pris og kontraktsbetingelser:

Elkjøp selger spillpakker til overpris
CDON brøt Angrerettloven
Mobilverksted lagde egne regler