<b>FORBUDT?</b> Kan arbeidsgiver velge å innføre et generelt snusforbud i arbeidstida? Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FORBUDT? Kan arbeidsgiver velge å innføre et generelt snusforbud i arbeidstida? Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Kan sjefen din nekte deg å snuse i arbeidstida?

Ikke nødvendigvis, mener både Arbeidstilsynet og flere advokater innen arbeidsrett.

I Stavanger kommune har de foreslått å innføre tobakksforbud for sine ansatte i arbeidstida, noe som innebærer et forbud både mot å røyke og å bruke snus.

Men kan virkelig en arbeidsgiver nekte de ansatte å bruke snus på jobb, når andre lover og regler ikke sier noe om dette?

LES OGSÅ: Kan sjefen din si deg opp? Se hva som skal til

Ikke det samme for røyking og snusing

I Tobakkskadeloven, som inkluderer det vi på folkemunne kaller røykeloven, er det kun barnehager og skoler som har et tobakksforbud som både gjelder røyking og snus. Samtidig sier loven at blant annet møterom og arbeidslokaler skal være røykfri.

Snus står det derimot ikke noe om. Da er spørsmålet: Kan arbeidsgiver nekte en arbeidstaker å bruke snus på jobb? Selv når denne personen verken jobber i skole, barnehage eller med pasienter og ikke fungerer som rollemodell?

- Det er et veldig vanskelig spørsmål. Jeg mener man ikke kan legge samme vurdering til grunn for innføring av forbud mot snus og mot røyk, sier KS-advokat Mårten Brandsnes Faret til Dinside.

Les også hva regjeringen vil gjøre med snus- og røykpakken

- Må i så fall ha «saklig grunn»

Advokat Mårten Brandsnes Faret. Foto: KS ADVOKATENE Vis mer


KS-Advokaten sier videre at om man skal innføre et forbud på en arbeidsplass, mot snus i dette tilfellet, så mener han at det i utgangspunktet skal være et lovmessig forhold som ligger bak.

Slik tilfellet er for røyking, hvor den såkalte røykeloven, nærmere bestemt paragraf 12 i Tobakksskadeloven, krever røykfrie forhold i både møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet.

Men det er som kjent ingen slik regel for bruk av snus på norske arbeidsplasser.

Siden et snusforbud ikke er hjemlet i lov, må et forbud være saklig begrunnet for å kunne innføres, sier Faret.

- Generelt vil det for en stor arbeidsgiver som ønsker å innføre et slikt forbud, kreve en veldig god begrunnelse for å kunne regnes som saklig. Jeg ser ikke hva den begrunnelsen skulle være for et snusforbud, sier Faret, og anbefaler derfor arbeidsgivere som vurderer å innføre et slikt forbud, om å ha en grundig gjennomgang av et eventuelt forbud.

- Det går en grense for hvor langt arbeidsgiver bør gå i form av personlige inngrep overfor sine arbeidstakere.

Hva sier Arbeidstilsynet?

Si din mening om snusforbud

Bør arbeidsgivere kunne forby snusbruk i arbeidstida? (Avsluttet)
Nei, det bør ikke være mulig(68%) 4198
Ja, hvis arbeidsoppgavene tilsier det(23%) 1396
Ja(10%) 600
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Allerede i 2013 redegjorde Arbeidstilsynet, i et svar på en henvendelse, for sitt syn på muligheten til å innføre snusforbud på en arbeidsplass. Svaret var blant annet at de anså det som tvilsomt at arbeidsgiver, i kraft av styringsretten, kunne fastsette et generelt forbud mot bruk av snus i arbeidstiden og på arbeidsplassen.

Også de falt ned på at kravet for å kunne forby bruk av snus i arbeidstiden, er at beslutningen må være saklig begrunnet. Jurist og rådgiver ved Direktoratet for Arbeidstilsynet, Maria Zahlsen, bekrefter denne vurderingen overfor Dinside.

- Et generelt forbud er vanskelig å begrunne, sier Zahlsen.

Hun legger til at de vurderer mulige saklige grunner som den rollen en lærer har overfor elevene sine, en arbeidstaker som nå også er omfattet av lovgivningen i Tobakkskadeloven.

Les også hvor røyking ikke får konsekvenser, tross forbud

- Det har arbeidsgiver ingen rett til

At en arbeidsgiver skal nekte arbeidstakere å bruke snus for å beskytte personens egen helse som grunn, er derimot ikke akseptabelt.

- Det har arbeidsgiver ingen rett til. Det vil for mange oppleves som inngripende og trolig være i strid med retten til respekt for privatlivet, sier Zahlsen.

Hilde Myklebust, jurist og leder for arbeidsgiverservice i Virke, sier at slik hun ser det, vil det antakelig være mulig for arbeidsgiver å henstille om å ikke bruke snus i arbeidstiden, men at man antakelig ikke kan pålegge arbeidstakerne et slikt forbud.

Unntakene vil være om man eksempelvis jobber med pasienter, med kundebehandling og liknende.

JA OG NEI: Generelle forbud mot snusbruk på jobb kan ifølge ekspertene kun innføres der man jobber med barn og unge, og i et fåtall andre tilfeller der det kan begrunnes saklig. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Samtidig sier Maria Zahlsen i Direktoratet for Arbeidstilsynet at det ikke vil være begrunnelse nok å innføre et generelt snusforbud i hele arbeidstida, at man i deler av arbeidstida har kunderelaterte arbeidsoppgaver, men at deres oppfatning er at et delvis forbud kan være saklig begrunnet.

Uenig i forbud?

Forslaget om tobakksforbud i Stavanger kommune skal ifølge e24 behandles i administrasjonsutvalget om to uker. Skulle det bli innført et snusforbud i kommunen, hvilke muligheter har da ansatte som eventuelt er uenige i dette forbudet?

Ifølge KS-advokat Mårten Brandsnes Faret vil arbeidstakerne måtte gå til rettslige skritt for en avklaring, dersom det viser seg at snusforbudet får arbeidsrettslige konsekvenser for de ansatte, i form av konkrete sanksjoner.

- Slik vil man få en avgjørelse på om snusforbudet er holdbart, sier Faret.

Hva med totalforbud mot røyking?

FORBUD: Et røykeforbud er noe helt annet enn et snusforbud, ifølge juristene Dinside har snakket med. Foto: COLOURBOX Vis mer


Når det gjelder å forby røyking i arbeidstida, har allerede flere av landets kommuner innført regler om røykfri arbeidstid.

Da er det greit å være klar over hva som faktisk regnes som arbeidstid.

Ifølge Hilde Myklebust i Virke vil ubetalte pauser ikke regnes som arbeidstid, for arbeidstakeren står da ikke til arbeidsgivers disposisjon. Altså har de ansatte da anledning til å røyke, ved eksempelvis å gå bort fra arbeidsgivers område/eiendom.

Ved betalte pauser derimot, regnes dette som arbeidstid. Arbeidstaker står til arbeidsgivers disposisjon og kan ikke røyke i lunsjpausen.

Les også: Så mye kan du spare på å stumpe røyken