Vis mer

Kan man vaske huset på 30 minutter med Jif?

Vi klarte det ikke. Jif ville ikke engang prøve. Og Forbrukerombudet er skeptisk.

I flere år har Jif kjørt sine «Rent hjem på 30 minutter»-reklamer.

«Umulig? Nei!» sier mannen i reklamen, og demonstrerer hvordan han med Jif sine produkter vasker hele huset sitt på en halvtime.

I 2011 tok vi reklamen på ordet, og prøvde selv. Hvordan julevasken gikk, ser du i videoen øverst i artikkelen!

LES OGSÅ: La en robot ta husvasken! Vi har testet iRobot Scooba 450

Virkelighetens husvask

Alle reklamer selger drømmer. Dette inkluderer Jif-reklamen.

Mannen i reklamen har et hus med store åpne flater og urealistisk lav nips-tetthet. Moppene og klutene svisjes frem og tilbake og etterlater seg perfekte resultater, uten behov for å flytte på ting og skrubbe flekker.

Som du ser av videoen øverst: Slik er det ikke i virkeligheten. Leiligheten vår hadde nips å flytte, tepper å støvsuge, møbler å skyve og skitt å skrubbe.

«I gjennomsnitt bruker vi omlag en halvtime på hvert rom, altså rundt to timer totalt på vår 50 kvadrat lille leilighet. For folk med store hus blir påstanden om julerengjøring på 30 minutter det rene vanvidd» skrev Dinside etter den uformelle testen.

LES OGSÅ: Dette kan bli framtidas knagg – som vasker håndkledene dine automatisk!

TAR TID: Har du, som oss, en ganske skitten ovn, vil det ta langt mer enn et sveip å gjøre den ren. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Ville ikke prøve selv

Etter vårt mislykkede vaskeforsøk, ville vi gi Jif sjansen til å vise at det faktisk er mulig. Dinside inviterte dem derfor hjem til den samme leiligheten for en skikkelig julevask.

Men Lilleborg, som står bak Jif-produktene, takket nei.

- Mange kvier seg for å gå i gang, og vi vil vise at mye kan bli gjort på kort tid. Det prøver vi å gjøre med litt sjarm og glimt i øyet, sa informasjonssjef Anne Gjemdal i Lilleborg om reklamen til Dinside.

LES OGSÅ: Vi testet skuremidler – er det noen forskjell mellom merke- og billigvare?

Er det lov?

SKEPTISK: Forbrukerombud Gry Nergård kjenner seg ikke igjen i Jif-reklamens hjem. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Vi har ikke vitenskapelig dokumentert at det er umulig å vaske hjemmet på en halvtime. Men det virker ikke spesielt realistisk.

- Reklamer skal snakke sant og ikke lure folk. Det er et grunnleggende krav, har forbrukerombud Gry Nergård sagt til DinSide, men ombudet har ikke sett på hvorvidt reklamen er innenfor lovverket.

- Vil Jif formidle at det tar kort tid, er det ikke en påstand som må dokumenteres. Formidler de at det faktisk skal ta en halvtime, er det noe de må kunne dokumentere, sa Nergård.

- Hva synes du personlig om Jif-reklamen?

- Det jeg alltid tenker når jeg ser den, er: Hvordan klarer de å ha det så ryddig? Om man hadde hatt det så ryddig hadde man kanskje klart det på en halvtime.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt ribbefettet i stekeovnen – Jif mot Mr Muscle