<b>GODE OMTALER:</B> Denne høyttaleren på AliExpress har fått stort sett høy karakter. Etter en kort runde på nettstedet ser vi at de fleste produkter har fått svært gode omtaler, til tross for en kvalitet enkelte mener ikke alltid er verdt fem stjerner. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
GODE OMTALER: Denne høyttaleren på AliExpress har fått stort sett høy karakter. Etter en kort runde på nettstedet ser vi at de fleste produkter har fått svært gode omtaler, til tross for en kvalitet enkelte mener ikke alltid er verdt fem stjerner. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Kan man stole på brukeromtalene på AliExpress?

Nordmann forsøkt bestukket med gratis høyttaler for å gi selger fem stjerner.

Mange bruker nok litt tid på å lese produktomtaler, tilsynelatende skrevet av andre objektive kunder, før de bestiller dingser på internett.

Selv om disse tilbakemeldingene ofte kan være til bedre hjelp enn forherligende produktskriv og reklame, er det også av og til grunn til å være litt skeptisk.

På enkelte markedsplasser er det nemlig ikke uvanlig å kjøpe eller bestikke kunder til å skrive bedre omtaler.

I 2014 avslørte Dinside at Elkjøp ga bort gratis produkter mot at kundene skulle legge igjen en omtale. Vi har også skrevet om hvordan Sats Elixia har fjernet kritiske brukeromtaler fra sine sider.

LES OGSÅ: 7 tips for en trygg netthandel

Kjøpte høyttaler

Noe lignende merket en leser av Dinside da han skulle kjøpe en Bluetooth-høyttaler på den kinesiske markedsplassen AliExpress.

TRYGT, MEN TREGT: Dinside har selv prøvd å bestille produkter fra AliExpress. De kom trygt frem, selv om det tok litt tid. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Leseren skriver i en epost til Dinside at han egentlig ikke hadde noen planer om å kjøpe høyttaleren, men siden det det er «så enkelt og billig» blir man fort revet litt med.

I tillegg hadde høyttaleren, i det han bestilte, fått omtaler som tilsa at det nesten var et fem-stjerners produkt.

- Plutselig lå den i postkassa mi, og jeg innså at jeg hadde hatt et svakt øyeblikk, skriver leseren og fortsetter:

- Jeg pakket den opp, prøvde den, og fant ut at det ikke var et veldig godt kjøp.

LES OGSÅ: Er det trygt å handle fra AliExpress?

Forsøkt bestukket

Videre forteller han at det var en del mer mas enn vanlig om å legge inn en produktomtale i etterkant av kjøpet.

- Da fant jeg ut at: «Jo, folk skal få vite hvor dårlig dette produktet er», og la deretter inn en negativ tilbakemelding.

Vis mer

Se hva han skrev her:



Et par dager senere mottar han denne e-posten fra selgeren:

Vis mer


Der tilbyr altså selgeren en ny Bluetooth-høyttaler - helt gratis, men bare dersom kunden redigerer omtalen og gir produktet fem av fem stjerner.

LES OGSÅ: Nettbutikk solgte utsolgte tilbudsvarer

- Ikke greit

FABRIKERTE OMTALER ER REKLAME: Det mener forbrukerombud Gry Nergård. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Denne praksisen synes ikke Forbrukerombudet er innenfor.

- Dette er ikke greit i det hele tatt, slår forbrukerombud Gry Nergård fast.

- Hvis produktomtalene kjøpes, fabrikkeres eller klusses med på denne måten, regnes det som reklame og da må det presenteres som det.

Selv om kjøperen kanskje blir fornøyd å få en gratis høyttaler og gjerne synes det er verdt en fem-stjerners tilbakemelding, mener Nergård at det blir feil.

- Produktomtaler er jo i utgangspunktet en kjempefin ordning - både for dem som har kjøpt og dem som vurderer å kjøpe en vare. Men da er det viktig at kundene er ærlige og oppriktige i tilbakemeldingen sin.

LES OGSÅ: Elkjøp kjøper produktomtaler

Utvis varsomhet

Stoler du på produktomtaler i nettbutikkene? (Avsluttet)
Nei, finner omtaler andre steder enn i nettbutikkene(40%) 866
Leser dem som regel, men de betyr nok ikke så mye(38%) 818
Jepp, leser dem alltid før jeg kjøper noe(22%) 486
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Faktisk har Forbrukerombudet valgt å gjøre falske, redigerte og kjøpte omtaler til et av sine hovedsatsingsområder i år, både gjennom å sette krav til nettsteder, og mulige tilsynsaksjoner.

Dette gjelder da hovedsakelig norske nettsteder. De utenlandske, som AliExpress, får de ikke gjort noe særlig med.

- Flere land har avdekket at det jukses med produktomtaler. For oss er det greit å gripe inn mot norske firmaer, men vi er avhengig av samarbeid med andre tilsynsmyndigheter for å gjøre det samme mot utenlandske nettbutikker, sier Nergård.

I mellomtiden anbefaler hun kjøper å utvise litt varsomhet.

- Man trenger ikke å være superskeptisk, men heller litt tvilende til alt som står der. Vi anbefaler uansett alle å legge igjen tilbakemeldinger på varen, både positive og negative, siden det kan være viktig for andre forbrukere.

LES OGSÅ: - Piratkopier er livsfarlige!

- Viktig med gode omtaler

FEM STJERNER: Selv om omtalene gjerne er en fin pekepinn på kundeservicen, trenger det ikke nødvendigvis å bety at produktet er av høy kvalitet. Foto: AKSEL RYNNING Vis mer


Det er uansett ganske tydelig hvorfor selgere på slike store markedsplasser tyr til å betale eller bestikke for positive brukeromtaler.

Når et titalls firmaer tilbyr det samme produktet, til relativt like priser, er det gjerne omtalene som er utslagsgivende for hvor vi velger å handle.

At enkelte strekker seg langt for å unngå negative tilbakemeldinger, bekrefter også selgeren av den nevnte høyttaleren da vi slår av en prat på AliExpress sin chattetjeneste.

- Det er viktig at butikken ikke har mindre enn 90 prosent gode tilbakemeldinger, skriver han og legger til:

- Hvis kunden har en god nok grunn, kan jeg gjerne gi en gave eller et annet produkt for å endre omtalen.

Leseren som kjøpte Bluetooth-høyttaleren har derimot ingen planer om å ta imot selgerens bestikkelse.

- Omtalen blir stående, skriver han og legger til:

- Nå skjønner jeg også litt bedre hvorfor enkelte ubrukelige produkter har fått særdeles gode tilbakemeldinger fra andre kunder.

LES OGSÅ: Fikk sjokkgebyr - 295 kroner ble plutselig 784 kroner