Kvitteringene overlever ikke lenger noen dager i lomma eller veska. Foto: Per Ervland
Kvitteringene overlever ikke lenger noen dager i lomma eller veska. Foto: Per ErvlandVis mer

Kan jeg fortsatt bytte varen?

Dårlig papir og trykk reduserer kvitteringer til uleselige papirlapper.

Mange butikker krever kvittering dersom du skal bytte eller reklamere på en vare. Men hva skjer når kvitteringen er redusert til en uleselig papirlapp?

- Du er vel ikke alene om å ha opplevd det, medgir Paal Bjønness, jurist i Forbrukerradet.

Han mener at svaret er ganske enkelt:

- En kunde som retter en innsigelse mot en butikk, må kunne godtgjøre at han/hun har handlet i den butikken. Det typiske vil være å legge frem en kvittering, men om det ikke finnes noen kvittering, så bortfaller ikke forbrukerens rettigheter av den grunn.

Bjønness mener at det i realiteten er slik at de færreste av oss klarer å ta vare på alle kvitteringer vi kan få bruk for senere - med eller uten lesbar skrift.

- Hvis du som kunde kan godtgjøre på annen måte at du har kjøpt dine varer i butikken, så har du selvfølgelig de samme rettighetene som om du hadde kvitteringen, sier han.

Paal Bjønness er jurist i Forbrukerrådet. Vis mer

Norske nettbutikker bryter loven!


Bevisbyrden ligger på kunden

Bjønness understreker likevel at du som kunde bærer bevisbyrden for at du faktisk har foretatt kjøpet.

- Hvis du overhodet ikke kan godtgjøre at kjøpet er foretatt i akkurat den butikken, kan du slite, medgir han.

Bankkontoutskrift, eller eventuelle vitner skal kunne fungere som bevis på at du har handlet varen i butikken. I noen tilfeller kan det også hende at butikkansatte kan hjelpe, enten ved at de faktisk husker deg, eller ved å finne dokumentasjon.

Skal ikke en kvittering være et varig dokument?

- Det er et godt spørsmål, men det følger nok ingen sånn direkte plikt av lovverket.

Bjønness anbefaler på generelt grunnlag alle forbrukere å ta vare på nødvendig dokumentasjon når det er snakk om dyrere kapitalvarer, fordi det kan dukke opp tvister i etterkant av kjøpet.

Hvor lenge skal en ny bolig vare?

Trenger mer dokumentasjon

DinSide sitter med en fullstendig uleselig kvittering på et kjøp foretatt hos klesbutikken Tatler i Oslo. Får vi likevel reklamert på varen?

- Vi kan ofte se på varen om vi har eller nylig har hatt den i butikken, og da skal det vel gå greit å bytte. Har du betalt med kort, så har jo dessuten banken dokumentasjon på dette som du kan vise frem, sier en ansatt hos Tatler i Bogstadveien.

Men hva hvis du vil reklamere på en vare?

- Da kan du nok ikke komme med en helt blank kvittering, nei. Det er ikke første gang jeg hører om denne problemstillingen, men da handler det om hvordan kunden har oppbevart kvitteringen, mener selgeren.

Kvitteringen DinSide sitter med, har imidlertid blitt oppbevart i en skuff og har ikke blitt utsatt for unormale forhold. Den er likevel helt uleselig.

Har du krav på å bytte alle varer? Les svaret

Butikken bør forstå problemet

- Selv om det ikke foreligger noen generelle krav om papirkvaliteten på kvitteringer, bør næringsdrivende være oppmerksomme på problemet, mener Bjønness.

De kvitteringene som leveres ut, bør ha sin varighet, mener han.

- Ja, butikkene har jo en egeninteresse av dette slik at de slipper krangler med kundene.

Bør butikkene sørge for kvitteringer som varer? Diskuter i debatten under!

Denne artikkelen har også tidligere vært publisert på DinSide.