<b>MÅ AVTALES:</b> Selger skal si klart og tydelig fra hva du må betale for, selv før selger vet om du må betale noe som helst.  Foto: Per Ervland
MÅ AVTALES: Selger skal si klart og tydelig fra hva du må betale for, selv før selger vet om du må betale noe som helst. Foto: Per ErvlandVis mer

Kan ikke ta betalt uten avtale

Du slipper å betale for undersøkelser og reparasjon om ikke butikken advarte deg.

Går produktet ditt i stykker, kan du ofte bruke reklamasjonsretten, uavhengig av om produktet har en egen garanti.

Du leverer da produktet til butikken, som sjekker om feilen er påført av kunden eller ikke. Om butikken mener du selv må ta regningen for en eventuell reparasjon, kan butikken kreve betaling for undersøkelsene av produktet.

Men bare om butikken klart varsler om den potensielle regningen på forhånd.

Og butikken kan ikke reparere produktet og kreve betalt for dette uten avtale.

Slik gikk det da vi besøkte Dr. iPod med vår ødelagte iPad

Fikk overraskelsesregning

Dette fikk en Oslo-kar nylig erfare, da han leverte en Jura ENA5-kaffemaskin tilbake til butikken etter at den streiket. Maskinen, som kostet over 5.000 kroner, hadde nemlig tettet seg, til tross for at kunden mente å ha fulgt renseinstruksjonene etter punkt og prikke.

Butikken mente at kunden slettes ikke hadde renset maskinen slik han burde, og sendte han derfor en regning på 919 kroner for sjekk og rensing av maskinen.

REPARASJONEN: Er ikke saken en reklamasjonssak må du selvfølgelig betale for reparasjonen. Men du skal ha mulighet til å ikke ville reparere produktet, og derfor må selger spørre. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Kunden nektet å betale, da han mente feilen var maskinens egen, og sendte saken videre til Forbrukertvistutvalget (FTU). Utvalget gir kunden fullt medhold. Oslo-karen skal få tilbake de 919 kronene, og på den måten få reparasjonen gratis.

Ikke fordi utvalget finner mannen uskyldig i renseslurv – det bryr de seg faktisk ikke om – men fordi butikken finnes skyldig i å ikke opplyse kunden om regning for hverken undersøkelse eller reparasjon.

Er vinterjakka i ferd med å gå i stykker? Bruk reklamasjonsretten på klær!

Dette sier loven

Får du ikke gjennomslag for reklamasjonssaken din, kan butikken kreve betalt for undersøkelsene som kreves for å finne ut av hvorvidt de skal ta regningen eller ikke. Da kan de selvfølgelig også ta betalt for reparasjonen.

Men forbrukerkjøpsloven paragraf 30 sier at butikken bare kan sende deg regning "dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader".

Når du leverer et produkt til butikken skal de altså si klart og tydelig fra om at du må betale for undersøkelsene om du blir beskyldt for å ha påført feilen selv. Og de kan ikke reparere den mot betaling uten å spørre deg først.

Og har de ikke gjort det, kan du altså gjøre som mannen i vårt eksempel: Kreve gratis reparasjon.

Les også: Tar reparasjonen for lang tid, kan du kreve nytt produkt!