- Har man markedsført en vare - og har den på lager - så bør man jo selge den. Noe annet vil selvsagt virke provoserende og vil også være et brudd på markedsføringsloven, sier Jo Torkel Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet (bildet). Foto: Per Ervland
- Har man markedsført en vare - og har den på lager - så bør man jo selge den. Noe annet vil selvsagt virke provoserende og vil også være et brudd på markedsføringsloven, sier Jo Torkel Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet (bildet). Foto: Per ErvlandVis mer

– Kan ikke ha hemmelig lager

Lefdal fortalte kundene at de var tomme, men hadde i virkeligheten telefoner på lager. Ikke akseptabelt, mener Forbrukerombudet.

I går fortalte vi den merkelige historien om Morten Erstad, som måtte kjempe hardt for å få lov til å kjøpe den annonserte telefonen HTC Desire hos Lefdal.

Hva mener Forbrukerombudet om Lefdals spesielle handlemåte i denne saken?

- I utgangspunktet er det et brudd på markedsføringsloven å markedsføre en vare man ikke har tilgjengelig for kunden, sier Jo Torkel Gjedrem, seksjonssjef i Forbrukerombudet.

- Når det gjelder leveringsproblemer på grunn av en naturkatastrofe, som i dette tilfellet, tror jeg imidlertid de fleste kunder vil vise forståelse for at annonsert vare ikke er tilgjengelig. Men da må det jo selvsagt være en realitet i at varen faktisk ikke er tilgjengelig. Man kan ikke operere med et hemmelig lager. Har man markedsført en vare - og har den på lager - så bør man jo selge den. Noe annet vil selvsagt virke provoserende og vil også være et brudd på markedsføringsloven, sier Gjedrem, som kan fortelle at Forbrukerombudet vil se nærmere på saken om de skulle motta en henvendelse fra en misfornøyd kunde.

Les også: Irriterende lokketilbud

- Skulle ha solgt dem

- Vi er veldig lei oss for det som har skjedd og legger oss helt flate. I ettertid innser vi at vi ikke skulle ha skilt mellom de to kampanjene. Og at vi skulle ha solgt telefonene som i utgangspunktet var tenkt reservert for reåpning-kampanjen på Strømmen, sier Torfinn Schau Halvorsrud, salgssjef Tele i Lefdal.

«Vi er helt avhengige av fornøyde kunder og annonserer derfor selvsagt ikke varer vi vet vi ikke kommer til å ha i butikkene.»


- Når det er sagt, er det viktig for meg å gjenta at alle uheldige HTC Desire-kunder har fått tilbud om å reservere en telefon, noe mange har gjort. Vi vil ringe disse kundene så snart våre butikker mottar telefonene. Jeg ønsker også å gjøre oppmerksom på at vi har søstermodellen HTC Legend på lager i våre butikker. Alternativt kan kunder som måtte ønsket det, få kjøpt en HTC Legend med tilsvarende abonnements-betingelser til 295 kroner, sier Halvorsrud.

- De første til å beklage

- Jeg ønsker også å understreke at vi aldri praktiserer såkalte lokketilbud. Vi er helt avhengige av fornøyde kunder og annonserer derfor selvsagt ikke varer vi vet vi ikke kommer til å ha i butikkene. Dessverre skjer det imidlertid en sjelden gang at leverandørene våre av ulike årsaker ikke klarer å levere det de har lovet. Og det er vi de første til å beklage, sier Lefdals Torfinn Schau Halvorsrud.



Her finner du markedsføringsloven.
Her finner du Forskrift om urimelig handelspraksis.
Her kan du sende elektroniske klager til Forbrukerombudet.

Les også:

  • Irriterende lokketilbud hos XXL og Expert
  • CDon brøt Angrerettloven
  • Pixmania: Skurk eller engel?
  • Fraktkostnader: Enorme forskjeller
  • Disse butikkene tilby åpent kjøp
  • Har du rett til å åpne pakken?
  • Ny nettbutikk: Er den billigst?
  • 32-tommers flat-TV for 2.500 kroner