FARLIG OG DYRT: Å være trøtt i bilen og i verste fall sovne bak rattet er ikke bare livsfarlig, men også dyrt. Forsikringsselskapet ditt vil straffe deg ved å gi deg mindre erstatning enn normalt. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
FARLIG OG DYRT: Å være trøtt i bilen og i verste fall sovne bak rattet er ikke bare livsfarlig, men også dyrt. Forsikringsselskapet ditt vil straffe deg ved å gi deg mindre erstatning enn normalt. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Forsikring når du sovner bak rattet

Kan ha sovnet bak rattet - tapte 30.000 kroner

«Spørsmålet er om jeg kanskje har duppet litt» skrev mannen i skademeldingen.

Vegvesenet har i mange år oppfordret nordmenn til å ta seg en 15 minutters lur i bilen når man føler seg trøtt.

For å sovne bak rattet er livsfarlig – og trøtthet sidestilles med promille. Men det har også rent økonomiske konsekvenser.

Forsikringen din kan nemlig straffe deg om de får mistanke om at du ikke var våken da ulykken skjedde.

Havnet i motsatt fil

En kar som skulle innom butikken svingte av hovedveien, fortsatte på en rett strekning på en mindre vei og havnet i motsatt kjørefelt – før det smalt.

Bilene frontkolliderte så hardt at begge senere ble vraket. Heldigvis oppstod det ingen personskader.

Mannen skrev i skademeldingen like etter kollisjonen: «Spørsmålet er om jeg kanskje har duppet litt». Han mistenkte altså at han sovnet.

Dette bet forsikringsselskapet seg naturlig nok merke i, og ga mannen 56.000 kroner mindre i erstatning – da det å sovne bak rattet anses som grovt uaktsomt.

Fra 56.000,- til 30.000,-

Dette var ikke sjåføren særlig fornøyd med. Han mente nemlig senere at han ikke ante hvordan ulykken skjedde, og at han var i sjokk da han skrev skademeldingen.

Etter klagen gikk forsikringsselskapet med på å senke avkortningen til 30.000 kroner, men mannen var fortsatt ikke fornøyd, og tok saken til Finansklagenemnda.

Der får han ingen hjelp. Nemnda er enig med selskapet i at det virker mest sannsynlig at han sovnet. Dette er grovt uaktsomt, og dermed grunnlag for å avkorte erstatningen kraftig.

Gjensidige har tidligere sagt til ABC Nyheter at de i snitt avkorter erstatningen med 20 prosent i slike saker, som slett ikke skal være uvanlig.

Tror mest på skademelding

«Nemnda legger normalt til grunn at tidsnære forklaringer har større bevisverdi enn senere avvikende forklaringer» skriver nemnda i sin uttalelse.

De tror altså mer på skademeldingen, hvor han lurte på om han kan ha sovnet, enn det at han nektet for dette i ettertid.

«Det er ikke fremlagt andre årsaker som kan gi en rimelig forklaring på at ektefellen kom over i motsatt kjørebane» understreker nemnda.