Vis mer

Kan du trikset?

Slik får du den beste prisen i butikken. Løsningen er å gå på nettet først.

Handler du elektronikk, vil du oppdage at mange varer nå er billigere i nettbutikken enn hvis du går i selve butikken for å handle. Elektronikkjedene opererer med forskjellige priser i nettbutikk og butikk, og prisene kan også variere fra varehus til varehus innenfor samme kjede.

Så hvordan sikrer du deg den beste prisen? Flere steder tilbyr nå en hent i butikk-tjeneste som gjør at du sikrer deg nettbutikkprisen. Elkjøps tjeneste [email protected] er laget for de kundene som ikke vil vente på varen, og som vet hva de vil ha. Du kan bestille på internett og hente varen etter to timer i ditt nærmeste Elkjøp-varehus. Du trenger med andre ord ikke vente på å få varen i posten dersom du synes det er like praktisk å plukke den opp i butikken.

38 prosent rabatt på skriver

Og det kan være mye å spare på å velge denne løsningen. Se for eksempel dette eksempelet: Sparte 700 kroner på å bytte inn varen - i samme vare!

En tilsvarende løsning finner du også hos Lefdal. Da en av DinSides journalister skulle kjøpe skriveren HP Photosmart C4580, fant han den til 799 kroner hos Lefdal.com. Da journalisten skulle plukke opp varen i butikken, nærmere bestemt hos Lefdal på Alnabru, oppdaget han hva den kostet der: 1.295 kroner måtte han betalt for samme vare hvis han ikke hadde gått omveien om nettbutikken.

Her finner du lagersalgene

Vil blidgjøre bevisste kunder

Åshild Indresøvde er informasjonssjef i Elkjøp. Foto: Elkjøp Vis mer

- Vi innførte den tjenesten som heter "collect at store" der man kan gå og hente varen i butikk, til nettprisen. Fra vår side er dette et forsøk på å imøtekomme bevisste kunder, og dette har vært en veldig stor suksess, selvsagt også fordi kunden slipper å betale frakt og andre gebyrer, sier Åshild Indresøvde, informasjonssjef i Elkjøp.


I dag velger omtrent en fjerdedel av nettbutikkundene til Elkjøp å hente varen i butikk til samme prisen.

- Vi er godt fornøyde med dette gitt at løsningen ikke har vært så lenge i drift. Vi mener det er et godt kundetilbud fordi det knytter nett og butikk tettere sammen, sier Indresøvde.

Se også: Her tar vi Elkjøp på fersken

Også elektronikkjeder som Elprice og Expert har en hente i butikk-tjeneste. Den fungerer på samme måte som hos Elkjøp, men hos Expert må du vente 3-5 arbeidsdager fra produktet blir sendt fra hovedlageret i Skien til det kan hentes i valgt butikk. Hos Elprice fungerer det slik at "hent i butikk" automatisk vil komme opp som et valg i nettbutikken når varen er lagervare i noen av deres butikker. Du mottar en bekreftelse på e-post som du tar med deg til butikken.

IKEA avventer

Det er altså foreløpig elektronikkbransjen som tilbyr kundene sine hent i butikk-løsningen i Norge.

- Vi har netthandel i noen av IKEA-landene, men foreløpig er ikke netthandel på trappene her i Norge, sier Frode Skage Ullebust til DinSide.

Han understreker at IKEA Norge jobber med å gjøre nettsidene mer og mer tilgjengelige slik at det er mulig å forberede seg på en best mulig måte før en går i varehuset. De ønsker å gjøre IKEA.no til en del av handleopplevelsen.

Smart av butikkene?

At tjenesten er en fordel for kunden, kan det være liten tvil om. Øyvind Haagensen i konsulentselskapet Tarantell har sett nærmere på fenomenet hent i butikk, og han mener ordningen har flere fordeler både for kunden og for butikken.

- Kunden ønsker å se nærmere på varen, rett og slett. Dette vil spesielt gjelde tekniske varer som krever litt testing og prøving, men ikke minst klær og sko, sier Haagensen.

Videre vil kunden ha varen så raskt som mulig, og kunden ønsker å unngå fraktkostnader.

- Store, tunge ting koster mye å sende, og kan man spare 250,- på å kjøre innom på vei fra jobb, så gjør man gjerne det, skriver Haagensen i sin blogg.

Se hvordan butikkene lurer deg på pris

Butikken kan på sin side regne med en del mersalg som følge av hente i butikk-tjenesten.

- Hente i butikk er et utmerket verktøy for å trekke kunder til butikken. Min praktiske erfaring viser at de kundene som bestiller en vare på nettet og henter i butikk, nesten alltid går ut med mer enn man hadde bestilt, sier Haagensen.

Ved å vise at nettbutikken genererer kunder til de fysiske butikkene unngår man også potensielle konflikter mellom de to kanalene, tror Haagensen.