Kan du få ny skjorte?

Pengene tilbake, tilgodelapp eller hjem med uforrettet sak? Enten du har kjøpt feil vare eller feilvare? Vi guider deg gjennom forbrukerkjøpsloven, så du vet akkurat hva du har krav på.

Klagesang

Nok et stykke Kina-effekt til Norske forbrukere. Foto: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


Endelig har Zara kommet til Norge. Prisbevisste fjortiser og fashionistaer marsjerer i samlet tropp til Bogstadveien i Oslo for å kjøpe klær, hvis pris også lar oss nordmenn få merke et snev av Kina-effekten.

Inne i butikken står et team presentable og vennlige salgsmedarbeidere klar til å hjelpe. I butikken, bak kassen, i prøverommene. Men helt rustet til å takle misfornøyde kunder, skulle det vise seg at de dessverre ikke var.


- Vi gjør dessverre ikke det her, liksom.

Da vi sto et drøyt kvarter i kassakø på ovennevnte klesbutikk, overhørte vi en rekke av disse samtalene som oppstår når noen ikke er fornøyd med kvalitet eller service. Noens skjorte hadde misfarging på ryggen. Andres cardigan hadde mistet en knapp. Noen var litt på jordet: De hadde fått ett svimerke og ville ha ny kjole. Noen hadde ombestemt seg. Svaret var uansett omtrent det samme.

- Vi gjør dessverre ikke det her. Liksom.

Enten kan en bli sint. Eller så kan en le. Vi lo også litt da et stykk bevisst (og misfornøyd) kunde sto på sitt i en annen klesbutikk for de prisbevisste, Hennes & Mauritz, fikk til svar på sitt krav om nye klær eller pengene tilbake: - Vi gjør dessverre ikke det her. - Kan du ikke kjøpsloven eller? - Åja? Hæ? Forbrukerkjø...? Eeehrm, er du liksom advokat eller noe?

Tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør?

Om det er fordi de er nyansatte. Ekstrahjelper. Ikke kurset godt nok. For unge. For naive. Eller om det rett og slett bare er det at de er litt sleipe. Eller rett og slett bare er lei av vanskelige, kranglevorne kunder som krever mer enn de har rett på.

Neste gang noen hever øyenbrynene, trekker på skuldrene, eller prøver å overkjøre deg, kan du slå i bordet. Når du har loven på din side. Fordi du vet hva du har krav på.

Hvilken -rett og hvilken -lov?

Det hjelper å vite hva du har krav på før du klager. Illustrasjonsfoto: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


Vi begynner på toppen: Vet du hvilken lov du skal slå i butikkdisken med?

Du kan komme borti tre forskjellige lover, kjøpsloven, forbrukerkjøpsloven og angrerettloven. Når det gjelder varer du kjøper i butikk, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Kjøpsloven gjelder for kjøp som ble gjort før 2002, og i enkelte andre tilfeller. Angrerettsloven gjelder ved handel på nett.

Det er nok ikke få butikkansatte som har fått en lekse om at "jeg har da angrerett" og "hvorfor får jeg ikke bruke returretten min?". Her er det bare å beklage. I henhold til norsk lov har du ikke automatisk angrerett eller returrett. Om et firma velger å gi deg denne retten, er dette en ekstraservice du bør takke dem for.

Ny vare, tilgodelapp eller pengene tilbake?

Det evige spørsmål. Enten det gjelder dysfunksjonelle mobiltelefoner, øreklokker som skurrer - eller støvletter der hælen faller av.

Reklamasjoner

Er det feil med produktet du har kjøpt, kan du reklamere på det. Du må imidlertid melde fra innen den gjeldende fristen, innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen - og feilen må ikke skyldes unormal slitasje eller feilaktig bruk.

Du har absolutte klagefrister å forholde deg til: Vanlig frist for bruksgjenstander er to år, men om produktet er ment å vare over en vesentlig lenger periode, er fristen fem år. En olabukse eller et par sko vil komme innunder den første regelen, mens for eksempel møbler, hvitevarer eller biler vil ha en klagefrist på fem år.

I tillegg må du klage innen rimelig tid, loven gir deg inntil to måneder, men du er best tjent med å klage så fort som mulig.

Så lenge du er innenfor reklamasjonsfristen, er det selger som må stå for bevisbyrden, for eksempel at du har brukt noe feil eller uriktig. Finner de ikke årsaken til feilen, har du en klar reklamasjon. Ifølge forbrukerkjøpsloven er alle feil som oppstår de første seks månedene såkalte "fabrikkfeil", med mindre selger klarer å bevise at du har behandlet varen uvørent.

Feil eller mangler: Ny vare eller reparasjon

Hvis varen din har en mangel har du krav på en ny, tilsvarende vare (det vil si en ny skjorte, mobiltelefon eller lignende) eller at feilen blir rettet opp.

Som hovedregel er det du som velger om du vil ha et nytt produkt, eller om din gamle skal repareres. Unntaksvis kan butikken kreve å reparere varen, for eksempel om det er umulig å skaffe en ny, eller det er en vare som er spesielt kostbar, og har et stort verdifall (for eksempel en bil). Tar det mer enn en uke å rette opp feilen, har du stort sett krav på en lånegjenstand (for eksempel en leiebil).

Det skal heller ikke koste deg noen ting å få nytt produkt, eller å få varen reparert. Har du hatt utlegg, for eksempel i form av frakt (porto) et cetera, kan du kreve dette refundert. Butikken kan heller ikke reparere på den samme feilen om og om igjen. Klarer de ikke å rette opp feilen på to forsøk, kan du kreve reduksjon i prisen, eller heve kjøpet.

Klarer ikke reparere, erstatte: Pengene tilbake

Har ikke selger mulighet til å gi deg ny vare, har du krav på pengene tilbake. Du trenger ikke ta til takke med en "tilsvarende modell". Du kan bare heve kjøpet. Som nevnt over har du også krav på pengene tilbake dersom butikken ikke klarer å reparere varen på to forsøk.

Tilgodelapp: Ekstraservice

Hvor blir det av tilgodelappen, lurer du kanskje? Tilgodelappen er en typisk ekstraservice, og ytes i de tilfellene der du ikke har krav på å få pengene tilbake. Det er for eksempel vanlig å gi tilgodelapper til kunder som ikke har kvittering, som bytter gaver. Noen gir også tilgodelapper om du vil bytte salgsvarer. Eller om du ikke klarer å bruke opp et helt gavekort.

Du har ombestemt deg

Angrer du deg? Det er bare å beklage, men du har ingen automatisk rett til å ombestemme deg når det gjelder et kjøp.

Et av de viktigste punktene i forbrukerkjøpsloven er det at selger ikke har lov til å gi deg dårligere vilkår enn det loven bestemmer. Det er imidlertid ingen ting som sier at du ikke kan få utvidete rettigheter! Det er derfor bare å takke pent de butikkene som tilbyr åpent kjøp i 10 dager (det vil si pengene igjen, kontant eller tilbake på kortet om du betalte med kort) - eller bytte til tilgodelapp innen 30 dager.

Noen steder lar deg deponere på varene - det vil si at du kan få penger tilbake, mot ubrukt vare og kvittering, innen en viss tid. Dette må imidlertid avtales spesielt, det er ingen rett du har. Enkelte butikker deponerer for eksempel ikke på noen varer som selges lørdager.

Angrerett på nett

Handler du på nett, har du automatisk 14 dagers angrerett, ifølge Angrerettloven.

Dette er alle norske firma som selger varer over nettet pliktig å opplyse om - ved å legge ved en liten lapp om angrerett. Glemmer selger dette, har du utvidet angrerett, og du har krav på å få pengene tilbake om du sender ubrukt vare innen tre måneder.

Ingen erstatning om du har ødelagt varen

For de fleste er dette opplagt, men for ordens skyld: Har du ødelagt en vare kan du ikke kreve å få ny. Elektronikkforhandleren må reparere en TV om det er noe feil inni den. Ikke dersom noen har brukt hammer'n på skjermen. Det samme gjelder dersom du har vasket en cashmirgenser på 60 grader, og vaskeanvisningen sier håndvask. Rødvinsflekker, svimerker - eller knapper som tydelig er revet av (ja, det er lett å se) kan du heller ikke reklamere på.

Vi gjør oppmerksom på at artikkelen omhandler kjøp av nye produkter fra butikk. Enkelte avvik kan forekomme ved bruktkjøp.

Kilder: DinSide, Forbrukerrådet, Lovdata.