Facebook er en ny måte for produsentene og forbrukerne å nå hverandre på. Foto: Colourbox
Facebook er en ny måte for produsentene og forbrukerne å nå hverandre på. Foto: ColourboxVis mer

Kan du bestemme over butikkhyllene?

Facebook gir forbrukerne mer makt. Men hvor mye?

Den siste tiden har flere produkter blitt relansert etter de har blitt tatt av markedet. Dette kan skyldes at forbrukerne og produsentene har funnet en ny måte å kommunisere på; Facebook.

I dag har over 2,2 millioner nordmenn blitt medlem på nettsamfunnet Facebook. Dette er hele 46 prosent av befolkningen, og gjør at det blir lettere både for forbrukerne og produsentene å nå ut til andre.

Grupper som; ”Få den FANTASTISKE pære-isen i salg igjen!”, og ”Vi som vil ha Malaco BUGG tyggisen tilbake i butikken! :)” er blant gruppene som har lykkes med å få relansert produktene som tidligere var trukket ut av markedet.

Facebook-gruppe protesterer mot avgift

Facebook-gruppen overbeviste dem

- Urge på 1,5 liter flaske hadde ikke kommet hvis det ikke hadde vært for gruppen på Facebook, sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, Stein Rømmerud til Dinside.

Urge Intense ble lansert etter et samarbeid med medlemmer i Urge 1,5L-gruppen. Foto: Coca-Cola drikker Vis mer

Rømmerud innrømmer at Coca-Cola var skeptiske til å relansere Urge på en større flaske til å begynne med, men at gruppen overbeviste dem.


- De svarte da med å skape den store Urge-dagen. Den 19. mai 2008 oppfordret de alle medlemmene i gruppen til å kjøpe inn så mye Urge de hadde mulighet til. Denne dagen tredoblet salget til Urge seg, som gjorde at vi bestemte oss for å prøve, sier han.

I ettertid har Coca-Cola lansert Urge Intense etter en dialog med de ti mest aktive deltagerne i Urge 1,5L-gruppen. De var styrende og førende for Urge Intense-lanseringen. De har også nylig relansert Fanta Lemon etter at noen opprettet en gruppe som fikk over 30.000 medlemmer.

- Vi følger med på mange slike grupper, men det er viktig å skille mellom seriøse og useriøse grupper. Vi må huske at det er mange som kan bli medlem av en gruppe selv om de ikke egentlig vil støtte salget av produktet. Akkurat nå er det tre grupper vi ser nærmere på og har en god dialog med, sier han.

En helt ny kanal

Rømmerud forteller at Coca-Cola har brukt mange år på å bygge opp trendene rundt produktene deres, men at det nå ikke er de som setter trendene lenger.

- Dette dreier seg om en helt ny kanal hvor forbrukeren har mye større påvirkning. Dette gir forbrukerne større muligheter til å fortelle hva de vil ha, samtidig som vi kan bruke det som et verktøy ved og ha en dialog med forbrukeren. Produsentene må våge å slippe opp kontrollen litt. Dette er en ny utfordring, men en viktig del av produktutviklingen vår, sier Rømmerud.

Han mener også Facebook kan bli en effektiv måte å markedsføre på i fremtiden, hvis det ikke blir for påtrengende.

- Etter relanseringen av Urge på 1,5 liters flaske har salget av brusen klatret drastisk oppover uten noen form for tradisjonell markedsføring. Vi var litt bekymret da vi relanserte 1,5 literen med tanke på at salget på halvliteren ville synke, men det har det ikke gjort i det hele tatt.

Så mye bruker vi på brus og godteri

Urge på glassflaske

Magnus Espeseth (i midten) med kameratene James Chramer og Erlend Hansen på Urge-dagen hvor medlemmene skulle handle inn så mye Urge som mulig. Foto: Marthe Chramer Vis mer

I kjølvannet av Urge-brusen, som ble laget på 1,5 liter flaske, har det nå dukket opp andre ønsker rundt denne smaken. Blant annet at den skal komme som en is, og også at brusen skal komme på glassflaske. Magnus Espeseth var med på å starte opp gruppen som vil ha Urge på glassflaske i 2008.


- Jeg startet opp gruppen som følge av at jeg var medlem i en gruppe med samme mål, men de jobbet ikke hardt nok for dette. Derfor bestemte jeg meg for å starte opp min egen gruppe hvor jeg kunne være mer engasjert, sier Espeseth.

Siden gruppen startet opp, har de fått 20.294 medlemmer, og i startfasen hadde de en vekst på 500 nye medlemmer om dagen. Espeseth forteller at det har vært lite aktivitet i gruppen i det siste, men det skal de forandre på.

- Brus smaker generelt bedre på glassflaske. Den forrige gruppen hadde en fordel ved at de jobbet for et produkt som skulle relanseres, mens vi jobber for et helt nytt produkt. Jeg tror det uansett er viktig at produsentene ser forbrukernes stemme i dette, også på et nettverk som Facebook.

Han har ikke gitt opp troen og håper flere tar opp kampen og inviterer venner.

20 Facebooktriks du kanskje ikke visste om

Facebook oppdaterer produsentene

Salgsdirektør i Diplom-is, Eirik Kruse. Vis mer

Også Diplom-is har relansert enkelte produkter som følge av oppstyret på Facebook. Både Pære-isen og Drillo-isen kom som en direkte påvirkning av Facebook-gruppene, forteller Eirik Kruse som er salgsdirektør i Diplom-is.


- Vi lytter til alle forbrukerhenvendelser som vi får, også fra Facebook. Vi skal treffe trender og smaker. Da er det viktig å lytte til forbrukerne for og oppnå et komplett bilde av hva de ønsker. Pære-isen hadde omkring 50.000 medlemmer, og det er klart at det blir lagt merke til, sier han.

Han mener Facebook helt klart et sted man bør følge med for å holde seg oppdatert på trender og smaker.

- Jeg tror disse gruppene som jobber for å relansere produktene, kommer til og avta noe etter hvert, men det er en fin måte å kommunisere med forbrukerne på. Det er en måte som er enkel men allikevel når mange, sier han.

Kruse mener Facebook absolutt kan være en fin måte å markedsføre produkter på. Han forteller at Diplom-is ikke har noen gruppe eller side på Facebook foreløpig, men at vi ikke skal se bort fra at det kommer.