<b>STYGGE OVERRASKELSER: </B>Mange opplever at de månedlige regningene plutselig blir høyere. For at selskapet skal kunne gjøre dette, må de ha fulgt reglene.  Foto: FOTOLIA / NTB SCANPIX
STYGGE OVERRASKELSER: Mange opplever at de månedlige regningene plutselig blir høyere. For at selskapet skal kunne gjøre dette, må de ha fulgt reglene. Foto: FOTOLIA / NTB SCANPIXVis mer

Kan de plutselig skru opp prisen?

Nei. Mobilabonnement, bredbånd og TV-kanaler skal ikke bli dyrere uten varsel.

De fleste av oss har opplevd det: Regningen vi trodde skulle være så og så høy, har plutselig blitt høyere.

For prisene på mobilabonnement, bredbånd, TV-kanaler eller hva det skulle være varer naturlig nok ikke evig. Noen ganger er det snakk om en ganske vanlig prisøkning, andre ganger har produktet forsvunnet, og noe dyrere har tatt over.

Men kan selskapet plutselig skru opp prisen? Både ja og nei.

LES OGSÅ: Synes du det er dyrt å bruke mobilen? Da bør du sjekke hvordan det var i 2002!

Fikk tilbake pengene

En kunde hos en av Norges største mobiloperatører oppdaget plutselig at han hadde blitt flyttet fra et mobilt bredbåndsabonnement til 99 kroner måneden, til ett større abonnement for 179 kroner måneden.

Det gamle abonnementet fra 2009 hadde nemlig sluttet å eksistere. Men dette fikk ikke kunden vite før etter at han oppdaget den dyrere regninga, og selv tok kontakt. Operatøren mente de hadde advart kunden om endringen, men dette brevet var sendt til feil adresse.

Krangelen havna hos Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. De mener operatøren har brutt reglene for prisendringer, og at kunden må få tilbake de ekstra kronene han betalte i månedene før han selv valgte å avslutte abonnementet.

LES OGSÅ: Så mye billigere er Telenor og Netcom i Danmark

Har du opplevd at regninger plutselig blir høyere? (Avsluttet)
Ja, og ble ikke advart(50%) 278
Ja, men ble advart(33%) 186
Nei(17%) 96
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Her er reglene

Så hva må til for at en fast månedsutgift kan heves?

  • Vilkårene til tjenesten må åpne for at prisene kan endres. Samtidig regulerer ekom-loven hvordan dette kan gjøres for elektroniske kommunikasjonstjenester.
  • Loven sier at kunden må varsles en måned før prisendringen skjer.
  • Den sier også at kunden da skal ha muligheten til å si opp avtalen, uavhengig av om han har bindingstid eller ikke.
  • Varselet som sendes kunden må fortelle om denne hevingsretten. Det skal ikke varselet i eksempelet over ha gjort, og det var faktisk det som gjorde at mannen vant saken – ikke at brevet var sendt til en adresse han ikke lenger bodde på, da dette var mannens egen feil.
En prisendring skal derfor ikke komme som en overraskelse på deg. Har du ikke blitt advart, og blitt fortalt at du selv kan avslutte avtalen, kan heller ikke prisen heves. Skjer det likevel, skal du ifølge Brukerklagenemndas vedtak ha krav på mellomlegget tilbakebetalt.

LES OGSÅ: Netflix blir dyrere, men det gjelder heldigvis ikke alle