Kål er både mat og medisin

Beskytter mot kreft, og er full av vitaminer, jern, kalsium og fiber.

Kål er både mat og medisin
Beskytter mot kreft, og er full av vitaminer, jern, kalsium og fiber.

Av Bernt Rognlien
Lege og urtemedisiner

Vanlig hodekål, rødkål, grønnkål, savoykål og blomkål er sunne og deilige grønnsaker som har gode helse effekter. Mange undersøkelser har vist at disse vanlige kålgrønnsakene beskytter mot sår og kreftsykdommer i hele mage tarmkanalen. De er viktige kilder til vitaminer, særlig folsyre, C-vitamin, B-vitaminer og forstadier til A-vitamin og mineraler som jern og kalium og fiber.

Kålsaft, saft av frisk hodekål som fås ved å kjøre kål gjennom en saftsentrifuge, befordrer groing av sår i mageslimhinnene. De som får mye luft plager av kål bør ikke bruke denne kuren. Det er nok med 50-100g 2-4 ganger daglig, kålsaft brukes gjerne som en tilleggsbehandling ved magesår for at såret raskere skal gro. Luftplager av kål kan dempes ved å tynne kålsaften med te av fennikel eller karve. Når såret er i ferd med å gro og plagene gradvis lindres kan du fortsette å rive hodekål og bruke det som salat. Ved akutte sår er det best å bruke saften for å redusere fibermengden i den fasen hvor sårene ikke tåler så mye mekanisk irritasjon. Omslag av friske kålblad kan også brukes utvendig for å fremme groing av sår i huden.

Store befolkningstudier har vist at de som spiser mye kål er mindre utsatt for kreft, særlig i mage, tarm, lunger og hud. Den beskyttende effekten mot kreft i mage-tarm kanalen skylles en gruppe stoffer i kål som heter indoler, disse ødelegges ikke ved koking - så denne effekten får du også ved å bruke kokt, dampede eller wokede kål-grønnsaker regelmessig. Undersøkelser har vist at så lite som en porsjon kål i uka , rå kokt eller som sauerkraut kan minske risikoen for tarmkreft. Men best er det nok å bruker 2-3 - 4 posjoner i uka for å få en mer generell beskyttende effekt. Kål inneholder også rikelig med antioksydanter som beskytter mot hjertesykdom, slag og grå stær.

Kål inneholder også svovelholdige aminosyrer som gjør at kål-grønnsakene stimulerer leverens avgiftende enzymsystemer. Allerede Romerne brukte kål som en motgift mot alkohol, for å stimulere avgiftning og for å forebygge eller redusere hangover. Alle som har hepatitt/leverbetennelse eller har problemer med avgiftning i kroppen vil ha nytte av å bruke kål grønnsaker regelmessig. Mengden du trenger er her heller ikke mer enn sirka en neve med reven rå kål daglig eller 50-60 gram.

Rå sauerkraut inneholder melkesyrebakterier som er gode for tarmfloraen. Sauerkraut er gjæret kål som er en vanlig måte å konservere kål på, og den virker spesielt bra på fordøyelsen. Melkesyregjæringen av kålen gir den et høyt innhold av melkesyrebakterier som er godt for hele fordøyelsen. En god normal bakterieflora i tarm med rikelig med bifidus og laktobasiller vil beskytte mot betennelser og sår i mage tarmkanalen, vil gi bedret næringsopptak, beskytte mot kreft,matallergi og infeksjoner. Kun rå sauerkraut inneholder levende bakterier, de tåler frysing. Hermetisk sauerkraut inneholder lite bakterier.

Rå grønnkål er spesielt rik på folsyre, det er viktig for gravide - for å minske risiko for ryggmargsbrokk hos fosteret. Folsyre er også viktig for å redusere et stoff i blodet som kalles homocystein som vil øke risiko både for hjert-kar sykdom og for alzheimers sykdom.

Kål hemmer opptaket av jod, og de som spiser kål mer enn 2-3 ganger i uka bør spise mer jodrik mat. Dette gjelder særlig de som bor i områder med jodfattig jordsmonn i innlandet - de bør spise saltvannsfisk minst en gang i uken eller bruke litt havsalt for å få nok jod.

Kål kan brukes rå i salater med dressing av sitron , olje og eddik, rømme eller dressing med sennep og eggeplomme for eksempel. Kål kan brukes i supper, snittes og wokes eller braiseres. For å redusere gassdannelsen som mange mennesker får av kål grønnsaker kan du bruke luftdrivende urter som fennikel og karve som krydder i kålrettene.

Mozon.no, 17.02.2003

Mozon.no