Kaffe, te og melk kan hemme opptaket av jern. Foto: colourbox.com
Kaffe, te og melk kan hemme opptaket av jern. Foto: colourbox.comVis mer

Kaffen ødelegger effekten av vitaminer

Flere matvarer kan hemme opptaket av viktige næringsstoffer.

Du spiser kanskje fem om dagen, og føler deg sunn og fornuftig som propper kroppen full med viktige vitaminer og mineraler, samt andre næringsstoffer.

Men visste du at enhver matvare som inneholder koffein, som kaffe, te, sjokolade og enkelte mineralvann, kan hemme opptaket av vitaminer og mineraler?

LES OGSÅ: De fleste menn mangler viktige vitaminer og mineraler

Ødelegger opptaket

Her er noen konkrete eksempler på matvarer som hemmer opptaket av vitaminer og mineraler:

  • Kaffe, te og melk kan hemme opptaket av jern.
  • Te, kaffe og røyking hemmer opptaket av krom, og et høyt sukkerinntak (brus) øker utskillelsen av krom i urinen.
  • Ren sjokolade inneholder oksalsyre, som kan binde kalsium i tarmen og gjøre det utilgjengelig for opptak.
  • Alkohol hemmer opptak av B- vitamin.
Men heldigvis utgjør disse hemmerne vanligvis ikke noe problem så lenge kostholdet ditt er variert. Det som imidlertid kan bli et problem er overdose av vitaminer og mineraler.

Problemet er heldigvis enkelt å løse. Sjekk litt lengre ned.

Dette bør du vite om vitaminer og mineraler

Først litt om disse næringsstoffene:

Vitaminer og mineraler er såkalte mikronæringsstoffer, eller ikke-energigivende næringsstoffer, som kroppen trenger i små og regelmessige doser. De fleste mikronæringsstoffene må inntas da kroppen ikke klarer å lage dem selv.

Det finnes to typer vitaminer: Vannløselige og fettløselige. Førstnevnte tas raskt og enkelt opp i kroppen. De vannløselige (vitamin B og C) kan ikke lagres, og trenger derfor å bli tilført hver dag. Hvis vi får for mye B- eller C-vitamin, blir overskuddet skilt ut i urinen. De fettløselige vitaminene (A, D, E og K) kan lagres i kroppen hvis vi får mer av dem enn vi trenger.

LES OGSÅ: Tar du vitamintilskudd? Det er stort sett som å kaste penger i do

Mineraler kommer planter og dyr, som absorberer disse for å få næring. De viktigste mineralene er kalsium, fosfor, magnesium, kalium, natrium, svovel og klorid. Den anbefalte daglige dosen på disse er over 200 mg. Spormineraler trenger vi mindre enn 200 mg av daglig, og inkluderer krom, kobber, jod, jern, mangan, selen, sink og molybden.

Vitaminer og mineraler er nødvendige for en lang rekke prosesser i kroppene våre, som å bygge opp og vedlikeholde muskler, skjelett, hud og slimhinner, omdanne karbohydrater, fett og proteiner til energi og bekjempe infeksjoner i kroppen. Mineraler er viktige byggesteiner i kroppen og skjelettet er blant annet avhengig av mineraltilførsel. Mineraler er også viktig for at nervesystemet og muskler skal fungere normalt.

HER FÅR DU MER INFO: Les mer om vitaminer og mineraler på Lommelegen

Overdose kan bli et problem

Det er vanskelig å få i seg for mye vitaminer og mineraler gjennom maten vi spiser, men tar du kosttilskudd er det lett å ta for mye. Man må være ekstra forsiktig med fettløselige vitaminer, da de blir fordøyd og sugd opp i kroppen. Overdoser av fettløselige vitaminer kan gi forgiftninger. Overforbruk av vitamin A kan for eksempel forårsake kvalme, irritabilitet og tåkete syn.

Folkehelseinstituttet(FHI) og Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) minner om at man må være varsom med berikede matvarer, som vi ser mer og mer av på det norske markedet. De mener det blir vanskeligere å holde oversikten. I USA har man for eksempel tilsatt så mye næringsstoffer i visse produkter at man kan overskride grenseverdien i løpet av bare ett måltid.

- Slik ønsker vi ikke å ha det. Man kan få helseproblemer både av for lite og for mye. Det er en balansekunst å finne den gylne middelvei på dette området, har Helle Margrete Meltzer ved Folkehelseinstituttet, som også sitter i VKMs faggruppe for ernæring, dietetiske produkter, ny mat og allergi, tidligere uttalt til DinSide Helse.

Les hele artikkelen her: Beriket mat – ikke bare bra

De beste kildene

Den beste kilden til vitaminer og mineraler er ubehandlet mat:

Trenger du kosttilskudd? Sjekk her!

  • De inneholder en god variasjon av mikronæringsstoffene som kroppen trenger. En appelsin inneholder for eksempel vitamin C, samt betakaroten, kalsium og andre næringsstoffer. Vitamin A- og C-tilskudd mangler disse andre næringsstoffene.
  • Denne typen mat inneholder kostfiber som er viktig for fordøyelsen og han redusere risikoen for sykdommer som kreft, diabetes og hjertesykdom. Fiber kan også forhindre forstoppelse.
  • Sli maten inneholder dessuten viktige antioksidanter, som bekjemper ødeleggende frie radikaler.
Før du vurderer å ta kosttilskudd vil det alltid være fornuftig å ta en prat med legen din om det på forhånd. Dette gjelder spesielt hvis du tar medisiner, har helseproblemer eller er gammel. Et for høyt inntak av vitaminer og mineraler kan blant annet påvirke effekten av medisiner.

Kilde: Live Science, Wikipedia, Apotek 1 og Lommelegen.