Kortene som gir deg rabatt er fine å ha, men alt for lette å glemme. Foto: Kristina Picard
Kortene som gir deg rabatt er fine å ha, men alt for lette å glemme. Foto: Kristina PicardVis mer

Kaffekort på mobilen

Glemmer du alltid rabattkortene? Snart er de inne i mobiltelefonen din.

Narvesen og 7-Eleven lanserer fremtidens lojalitetskort – på mobiltelefonen. Dersom du lurer på hva et lojalitetskort er for noe, så snakker vi om klippekort/stempelkort som gir deg en rabatt dersom du har handlet flere ganger.

Alt fra kaffe til bleier kan bli billigere hvis du er lojal kunde, men til nå har disse kortene stort sett vært fysiske papirlapper som du må ta vare på i lommeboken.

– Lojalitetskort på mobilen blir den nye megatrenden. Folk glemmer ofte lojalitetskortene, men mobilen har de alltid med seg. Dette er en super løsning for kundene, sier markedssjef i Narvesen, Stian Breivik i en pressemelding.

SE OGSÅ: Her er det (nesten) slutt på chip og PIN-kode

Digitale kaffekort er allerede lansert hos Narvesen og 7-Eleven, det eneste som kreves for at du kan bruke det, er at du har en smarttelefon og at du laster ned appen.

Slik fungerer det

Markedssjef i 7-Eleven Jan Yngve Holen forklarer oss hvordan det fungerer:

– Vi har to ulike lojalitetskort du kan velge mellom: Et for kaffe og et for bilvask. Når du for eksempel skal kjøpe en kaffe, gjør du som tidligere, men i stedet for papirkortet, viser du det digitale kortet på din mobiltelefon i kassen. Nederst på det digitale kaffekortet, står det en kode. Den koden tastes inn av kassereren, og i løpet av kort tid får du et digitalt stempel på ditt kaffekort.

Inspirert av Starbucks

Det er den amerikanske kaffekjeden Starbucks som er forbildet når kioskkjedene nå tilbyr klippekort på mobilen.

– Enkelte aktører har testet ulike løsninger for å integrere digitale løsninger for lojalitetskort. De eneste vi synes har lykkes skikkelig i Europa, og som vi har hentet inspirasjon fra, er Starbucks, sier Holen.

Her er de "hemmelige" rabattene

Populære mobilkuponger

Ifølge Reitan Servicehandel har Narvesen og 7-Eleven hatt 150.000 nedlastninger av sin eksisterende app, som blant annet tilbyr kundene tilbud i form av mobilkuponger. Flere enn 250.000 mennesker skal ha brukt de to kioskenes mobilkupenger de siste 12 månedene.

På samme måte skal kundene kunne få digitale stempel i kassen hver gang de kjøper for eksempel en kaffe.

Forretningsutvikler i Liquid Barcodes Kristian Melhuus sier i samme pressemelding at leverandørene står i kø for å lage lojalitetsprogrammer på mobilen. Coca-Cola, Tine og Diplom-is skal være blant de ivrigste.

Alt på mobilen: Kioskene tror lojalitetskort på mobilen vil føre til økt salg. Foto: Reitan Servicehandel Vis mer