Det er få som drikker mer kaffe per person enn nordmenn.  Foto: Colourbox.com
Det er få som drikker mer kaffe per person enn nordmenn. Foto: Colourbox.comVis mer

Kaffe tørker deg ikke ut

Drikker du et glass vann for hver kopp med kaffe, i frykt for dehydrering? Det trenger du ikke.

Fakta er nemlig at kaffe ikke er mer vanndrivende enn vann.

- Det er en generell feiloppfatning at kaffe er dehydrerende, sier Marit Lynes fra Norsk Kaffeinformasjon

Forskning viser at koffein har en mild vanndrivende effekt som øker behovet for å late vannet, men det øker ikke i betydelig grad volumet av vann som forlater kroppen. Så kaffekoppen i lunsjen tørker deg ikke ut, slik mange mener.

Les også: Er du for gammel til å drikke kaffe?
Les også: Sterk kaffe er best for magen

Som vann

Kroppen vår mister en del vann i løpet av dagen, og fyller vi ikke på, kan det føre til dehydrering. I mange år trodde ekspertene at den mildt vanndrivende kaffen og andre koffeinholdige drikker kunne føre til dehydrering. Dermed skulle vi ikke telle med kaffekoppene når vi gjorde regnskap på hvor mye væske vi hadde fått i oss i løpet av dagen. Men dagens forskning viser altså at drikker som inneholder koffein ikke har større vanndrivende effekt enn vann.

Et moderat inntak av kaffe fører ikke til dehydrering og kan telles med i det daglige væskeinntaket.

Les også: Kaffe skjerper hukommelsen
Les også: Så mye kaffe tåler du

Høyere toleranse

- Vanlige forbrukere av koffeinholdige drikker har en høyere toleranse for den vanndrivende effekten, sier professor Lawrence Armstrong, en ivrig løper og respektert vitenskapsmann.

Armstrong fant ingen bevis for at inntak av koffein forårsaker en ubalanse i elektrolyttene i kroppen, eller at koffein er ødeleggende for helsen eller treningsytelsen. Men pass på, effekten av vitaminene du tar kan påvirkes av den sorte koppen.

Les også: Koffein kan gi kvinner økt sexlyst
Les også: Drikker du kaffe etter middag?

Drikk nok

Så hvor mye skal vi drikke i løpet av en dag?

Væske er en viktig del av kosten vår, og, for å opprettholde kroppens væskebalanse, vi bør drikke i overkant av 1,5 liter ulike væsker gjennom dagen. Mengden må økes til rundt 2-3 liter i varmere vær, under og etter trening eller anstrengende arbeid.