Vis mer

Kaffe mot støle muskler

Drikker du kaffe for å våkne om morgenen? En stor kopp kaffe kan også være god medisin mot treningssmerter, viser en ny undersøkelse.

Uansett hvor sporty du er, har du sikkert kjent det en eller annen gang i livet: Dagen etter ei ekstra tøff treningsøkt våkner du opp med stive og støle muskler og klarer knapt komme deg opp av senga.

Nå kan amerikanske forskere være på sporet av en ny "kur", nemlig noe så enkelt som koffein.

Kaffe og andre koffeinholdige drikker kan også sparke i gang sexlysten igjen:

Bra for ferskinger
En studie utført ved University of Georgia viser at en kopp kaffe eller to kan redusere smerter etter trening med opptil 50 prosent.

Ni unge kvinner som ikke drakk kaffe til vanlig, deltok i studien hvor noen fikk koffeinpiller mens andre fikk narrepiller like før trening. Resultatene viste at kvinnene som tok koffeinpiller hadde bare halvparten så vondt som kvinnene med narrepiller.

Dette kan være godt nytt spesielt for ferskingene på treningssenteret, mener hovedforfatter av studien, Victor Maridakis.

- Hvis du kan bruke koffein til å redusere smerten, kan det gjøre overgangen fra den første uka og inn i et lengre treningsprogram enklere, skriver han på universitetets hjemmesider.

Men det er viktig å huske at koffein også kan være farlig i for store doser. I verste fall kan du nemlig ende opp med bivirkninger som hjerteklapp, skjelvinger og søvnforstyrrelser.

Har du allerede kastet alle gode forsetter om trening på dør? Slik kommer du i gang igjen:

Viktigere med mat
Heidi Holmlund, ernæringsfysiolog i Olympiatoppen, utelukker ikke at koffein øker prestasjonen og minsker smertene, spesielt ved trening som foregår med lav intensitet over lengre tid.

- Flere treningsstudier har vist at koffein i små mengder kan ha positiv effekt på enkelte treningsparametere. For noe idrettsutøvere kan det bety at de klarer å løpe litt raskere eller opprettholde hastigheten over lengre tid, forklarer hun.

Ifølge en tidligere amerikansk studie, har koffein faktisk høyere smertestillende effekt enn en rekke vanlige legemidler, som Naproxen og Aspirin.

- Men vi trenger flere studier for å kunne fastslå at koffein har en effekt på stølhet i muskulatur, mener Holmlund.

Hun oppfordrer deg ikke til å tømme i deg kopp etter kopp med kaffe før treningsøkta.

- Å spise et måltid et par timer før trening, drikke godt underveis og innta mat og drikke så raskt som mulig etter treninga har mye større effekt på restitusjon og muskelstølhet.