Pinnekjøtt er verstingen på julens kaloritabell Foto: Opplysningskontoret for kjøtt
Pinnekjøtt er verstingen på julens kaloritabell Foto: Opplysningskontoret for kjøttVis mer

Julens fettbomber

Er din julemiddag verstingen?

Spiser du pinnekjøtt eller ribbe på julaften? Da kan du spe ut ribbefettet med buljong eller ha matfløte i kålrotstappen - ihvertfall hvis du vil unngå ekstrakilo på nyåret.

- Hvis du har lyst til å komme gjennom julen uten alt for mange ekstra kilo er det viktig å være bevisst sitt matinntak og aktivitetsnivå i julen også.

- Så mitt råd er å nyte den gode julemiddagen med måte og i litt mindre porsjoner, sier fagkonsulent Unni Vada Coldevin i Grete Roede AS til DinSide Helse.

Les også: Ned i vekt med frokostegg

Dekker dagsbehovet

Coldevin sier at en julemiddag faktisk kan inneholde så mange kalorier at det dekker hele dagens energibehov, selv uten drikke. Derfor råder hun folk som vil passe på linjene å gjøre små justeringer for å endre kaloriinholdet betraktelig, uten at det merkes på smaken.

- Både ribbe og pinnekjøtt er kaloririke middager, så det er lurt å skjære bort mest mulig av det synlige fettet før du spiser det. Bytter du ut ribbefettet med en mager sjysaus sparer du mange kalorier, samtidig som du får en mer smakfull saus.

Ta vekk fettet mellom svoren og kjøttet dersom du tenker på linjene. Foto: MATPRAT.NO Vis mer


Les også: Slankere romjul

Over 2000 kalorier

Pinnekjøtt er den absolutte versingen på listen. Det regnes rundt 300 gram pinnekjøtt per person, i tilegg kommer kålrotstappe og pinnekjøttfett der inntaket varierer noe. Men det er enkelt å komme opp i et dagsbehov av kaloriintak.

Spiser du derimot lutefisk eller reinsdyrstek på julaften, sparer du en rekke kalorier på at selve hovedingrediensen er mager.

Sjekk julens kaloritabell her:

Her er julens kaloritabell
Julemiddag:Gram:Kcal:
Svinestek u/fett150185
Svinestek m/fett og svor150305
Ribbe m/fett og svor150565
Medisterpølse150370
Pinnekjøtt150675
Reinsdyr150150
Lammelår150240
Kalkun150270
Lutefisk150100
Risengrynsgrøt m/lettmelk200200
Kokt potet150135
Potetmos150135
Kålrotstappe150120
Ertestuing150205
Surkål15090
Kokte grønnsaker15060
Tyttebær2540
Svisker3070
Blandet salat m/lettdressing15050
Brun svinesteksaus, fet100110
Hvit saus, fet10090
Hvit saus, mager10050
Smeltet smør/ribbefett50450
Sjysaus (pose)10020
Sjysaus m/vin10040
Viltsaus, fet10085
Viltsaus, mager10040
Brun svinesteksaus mager10040
Kilde: Grete Roede AS  


Les også: Her er de søte fellene

Unnis tips til sunnere jul:

  • Forsyn deg med litt mindre farsemat og ta heller for deg av den magre delen av ribben som er kotelettkammen
  • Velg heller grove/magrere pølser og kjøttkaker i stedet for medisterpølser og medisterkaker hvis du vil ha farsemat i tillegg til ribben
  • Ta bort synlig fett på ribben og pinnekjøttet
  • Forsyn deg godt med grønnsaker
  • Velg sjysaus fremfor ribbefett og andre fete sauser
  • Velg matfløte i stedet for kremfløte i matlagingen

  • Velg fruktbaserte desserter i stedet for krembaserte
  • Unngå fete oster
  • Alkoholholdig drikke gjør store utslag på kaloriregnskapet! Pass på å drikke mye vann ved siden av
  • Begrens inntaket av julekakene

  • Spis masse deilig frukt
  • Ta deg tid til å trimme
  • Spis sakte og nyt maten!