Julemat med mindre fett

Selvfølgelig kan du lage både pinnekjøtt og ribbe uten å bade i fett! Her er tipsene til årets julemat fra kostholdseksperten:

Selv med litt fettreduksjon vil julematen smake like godt som den alltid har gjort. Du vil føle deg bedre, og fordøyelsessystemet får ikke fettsjokk. Dessuten vil det ikke bli så mye fettstoffer i blodet og hjertet vil klare seg bedre.

Har du planer om tradisjonell og fet julemat? Her er tipsene som gjør julemiddagen litt lettere:

Lutefisk
Lutet fisk er et utmerket utgangspunkt. Både fisk, poteter, sennep, lefse og ertestuing er magert. Problemet er berget med ribbefett og/eller bacon og baconfett som helles over.

Hvis du unngår flytende bacon- og ribbefett og i stedet spiser sennepssaus (hvit saus med sennep) og noen baconbiter blir det bra.

Hvis du spiser borte, er det selvsagt en risiko for at kokken har brukt mye fett i sausen, da glinser den av utseende og du porsjonerer deretter. Lager du sausen selv, kan du koke opp f eks 4,5 dl melk og 1,5 dl vann, tilsette en grønnsaksbuljongterning, en skje sterk sennep (smak deg fram) og helle i en meljevning. La koke et par minutter. Salte og pepre.

Pinnekjøtt
Kjøttet er ofte fett, men fett og kjøtt er lagdelt. Spis kjøttet og la fettet ligge igjen. Spis rikelig med kålrotmos eller surkål til. Hvis du lager maten selv, bruk bare en skje eller to med fet kraft fra pinnekjøttkjelen som tilsetning i kålrotmosen. Da har du nok til å få smak, men uten at det blir de store fettmengdene.

Ribbe og pølse
Ribben har synlig fett og pølsen skjult fett. Hopp over pølsen eller spis bare litt pølser. Skjær bort det synlige fettet på ribben. Ribben serveres ofte med sjy, ofte svært fet sjy. Er du borte på besøk, stikk skjeen dypt i sjybollen når du forsyner deg. Fettet flyter på toppen, kraften ligger under.

Når du lager ribben selv, kan du helle av fettet før du serverer sjyen. La sjyen stå litt, da flyter fettet opp og er lett å fjerne. Du kan også lage saus der du bare bruker forsiktige mengder av ribbefettet.

Kalkun
Kalkunkjøtt er magert og fint. Problemet kan være smellfet saus og stuffing. Spiser du borte og stuffingen er fet, for eksempel laget med medisterdeig og lignende, spiser du minst mulig av dette. Hold deg til det magre kjøttet og en passende dose fløtesaus. Hvis du lager sausen selv, bruk god kraft og bare en skvett fløte.

Torsk
Kokt torsk med poteter og grønnsaker er magert. Fettmengden avhenger av hvor mye smør du heller over torsken. Server fisken med smør/margarin blandet ut med kokekraft, gjerne med rikelig finhakket purre eller persille. En annen mulighet er å pakke inn hver torskeskive i folie eller bakepapir og lage til fisken i ovnen. Hell litt olivenolje, soyaolje, smør eller margarin (etter smak, ernæringsmessig er nok olivenolje best og smør verst, men i julen teller smak og tradisjon mest).

Før pakkene brettes godt igjen, topper du med salt, pepper, andre urter eller smakstilsetninger. Det kan være finsnittet purre, sjalottløk, persille eller en middelhavsvariant med soltørket tomat. Cirka 200 grader midt i ovnen. Sjekk etter 10 minutter om den er ferdig. Tiden avhenger av tykkelsen på stykkene.

Sild, laks og ørret
Julebord med fete fiskeslag som sursild i flere varianter, gravet og røykt laks og ørret er fin føde for blodårene og hjernen, og godt for ganen. Spis og nyt det. Men vær klar over at også fiskefett er fett, større porsjoner krever at fordøyelsessystemet er i god stand! Vær obs på at det kan bli vel tungt hvis du i tillegg spiser fete herligheter som rømmesaus og fløtedesserter. Gravet laks krever sennepssaus. Den inneholder mye olje, juster porsjonen etter hva du kan fordøye.

Spekemat
Spekemat kan være både magert og fett. Fenalår og skinke er magert, spekepølser inneholder mye fett. Fett kommer også fra det som følger med, rømme og potetsalat blant annet. Vurder hvilken type potetsalat som serveres, er det potetsalat eller majonessaus med poteter? Lettrømme i stedet for seterrømme vil redusere fettmengden noe.

Desserten
En tommelfingerregel. Fet hovedrett pluss fet dessert er for mye for de fleste moderne fordøyelsessystemer. Har du kost deg med en fet hovedrett, kan fruktsalat uten krem eller en liten porsjon dessert være løsningen. Med en mager hovedrett tåler du litt mer dessert før du føler deg stinn og overmett.

 

Mozon.no, 24.12.2006