Eplemosten Vår i smaken eple og solbær selges på Vinmonopolet til 127 kroner per liter. Foto: Tine
Eplemosten Vår i smaken eple og solbær selges på Vinmonopolet til 127 kroner per liter. Foto: TineVis mer

Juicen skal være god

Og vi kjøper stadig mer av den – på polet.

Flyt, Vår og sesongjuice fra Sunniva Original er bare noen av nyhetene som er lansert på juicemarkedet de siste månedene.

«Sunniva Flyt er en juice som ikke ligner på noen annen juice på markedet! Vi tør nesten påstå at det ikke er mulig å lage en juice som smaker bedre enn dette» heter det i markedsføringen.

Hva er det som er så mye bedre?

– Det er en helt ny teknologi som er brukt for å lage denne juicen, en høytrykksbehandling i stedet for pasteurisering, og denne behandlingen ivaretar enda mer av smaken, forklarer Siw Dejligbjerg Steen, daglig leder i Fellesjuice til DinSide.

Står vi overfor en juiceeksplosjon?

Daglig leder i Fellesjuice Siw Steen ser ingen tendens til at nordmenn kutter juice fra kostholdet.
Foto: Tine/Fellesjuice Vis mer


– Det har skjedd veldig mye på juicemarkedet de siste tre-fire årene. Det kommer stadig flere tilbydere av juice, og vi ser at flere nå investerer i markedsføring av juice, sier Dejligbjerg Steen.

Hun forteller at juicesalget har økt med cirka seks prosent det siste året, og at det er kjølt juice, altså de dyrere juicene, som driver denne veksten.

126 kroner literen

Sunniva Flyt har en utsalgspris på mellom 39 og 45 kroner flasken, noe som gir en literpris på opptil 60 kroner.

Hva slags juice kjøper du? (Avsluttet)
Jeg kjøper dyrt, for den smaker bedre.(30%) 243
Jeg velger en standard juice fra kjøleavdelingen.(26%) 212
Velger som regel billigste romtempererte variant. Den holder også lengst.(24%) 198
Billig til hverdags, dyrere til større anledninger.(20%) 162
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Dette er imidlertid rimelig sammenlignet med mostene i serien Vår, som koster rundt 95 kroner flasken. Det tilsvarer en literpris på omtrent 127 kroner.

Sunniva-serien Vår er en juicemost som er utviklet for å passe til mat, og derfor skal den også tåle en høyere pris. Steen forklarer at juicen i hovedsak er solgt til hotell- og restaurantnæringen, men at den også fås kjøpt i utvalgte dagligvarebutikker – og på Vinmonopolet. I alle fall den med eple og solbær.

SE OGSÅ: Gammelt potetgull er populært

Handler juice på polet

For mens mange vinprodusenter ønsker seg inn i dagligvarebutikkene, så velger flere juiceprodusenter Vinmonopolet som salgskanal.

Steen forklarer at råvarene i Vår-serien kommer fra Lier, og at de ser en økt etterspørsel etter såkalt kortreist mat eller, i dette tilfellet, drikke. Dette er en trend som bekreftes av Vinmonopolet.

Kommunikasjonsdirektør i Vinmonopolet Halvor Bing Lorentzen sier til DinSide at nordmenn gjerne kjøper fine juice på polet.

Kommunikasjonsdirektør i Vinmonopolet Halvor Bing Lorentzen ser at flere handler alkoholfrie varer på polet.
Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen Vis mer

LES OGSÅ: Se, dette spiser du!


Alkoholfritt øker mest

– Vi var ikke fornøyde med utvalget vi hadde av alkoholfri drikke. Frem til i fjor bestod det av en del halvgode, søte viner, men nå ønsker vi å få et bredere alkoholfritt sortiment å tilby til mat. I fjor lanserte vi derfor en rekke nye, alkoholfrie produkter, og blant disse en del moster og juicer, blant annet fra Vår og Ringi, sier han.

Og salget av alkoholfrie produkter økte kraftig hos Vinmonopolet i fjor. Ja, faktisk var det den varegruppen som økte aller mest, med 21,1 prosent.

– Vi selger ikke så mye av det, men det øker mye. Vi antar at en av forklaringene er at utvalget har blitt bedre, men også generelt at folk gjerne vil ha gode alternativer til mat, sier han, og legger til at det gjerne er litt spesielle varer, kortreiste produkter eller produkter det ikke lages så veldig mye av, som finner veien inn i hyllene på Vinmonopolet.