Å levere ut pakker når ingen er hjemme, er meningsløst, mener DinSides journalist. Foto: Colourbox
Å levere ut pakker når ingen er hjemme, er meningsløst, mener DinSides journalist. Foto: ColourboxVis mer

- Joda, vi ringer

Pakker levert på døren uten forvarsel skal ikke forekomme. Eller?

I kommentaren Harde bud tar DinSide-journalisten Ole Petter Baugerød Stokke et oppgjør med fraktselskapene som velger å kjøre ut pakker på midt på dagen - uten å si fra at de er på veg.

Les Ole Petters frustrasjoner: - Nei, jeg er ikke hjemme!

Men er det virkelig normal praksis? Reiser fraktselskapene ut med pakker på dagtid uten å gi beskjed om at de kommer? I dette tilfellet var kritikken rettet mot Posten og mot fraktselskapet TNT.

Vi har bedt dem om et svar.


– Jo, vi ringer

Administrerende direktør for TNT Norge, Terje Ragnem, sier følgende:

– Det er normal praksis at TNTs sjåfører ringer før levering i sentrale områder som Oslo og Østlands-området, ned til Drammen og opp til Lillehammer, samt i Stavanger og Bergen. I områder utenfor dette samarbeider vi med Posten for levering.

Han sier de vil ta saken opp med Posten for å se hvordan de best kan sikre at leveringsoppdrag for TNT kan gjennomføres i tråd med deres praksis om å ringe før levering.

– Vi vurderer også nå en løsning med SMS-varsling i de områdene vi selv betjener.

Administrerende direkøtr for TNT Terje Ragnem sier sjåføren skal ringe på forhånd. Foto: TNT Vis mer


Forsøkte å ringe

Ragnem sier videre at de har sjekket med sjåføren som hadde Stokkes pakke for levering, og vedkommede forteller at han ringte på det oppgitte telefonnummeret i forkant av leveringen.

Det er imidlertid ingen spor etter TNT på Stokkes mobiltelefon.

– Når det så ikke var noen tilstede, hang han en lapp – en såkalt door knocker - ved ringeklokken til blokken. Hva som så har skjedd med denne lappen, er for oss vanskelig å forklare, sier Ragnem.

– Burde valgt et annet produkt

Jørn Michalsen, informasjonssjef i Posten, forteller at det er kunden som bestemmer hvordan og når pakken skal bringes. I dette tilfellet er det TNT som er Postens kunde.

Informasjonssjef i Posten Jørn Michalsen sier sjåførene ringer dersom kunden velger riktig leveringsmåte. Foto: Birger Morken/Posten Vis mer


– TNT har valgt å bruke bedriftspakke, som det står i artikkelen. Dette er en tjeneste som er ment for bedriftsmarkedet. De ønsker levering på dagtid, noe som sjelden er et problem for bedriftspost, og da er det ikke egentlig nødvendig å ringe for å si at man er på veg, sier Michalsen.

SE OGSÅ: Her er pakken din

Ringer til privatkunder

TNT burde imidlertid valgt produktet "På døren", mener Michalsen.

– Denne tjenesten er rettet mot privatmarkedet. Pakken blir levert mellom klokken 17 og 21, og avsenderen vil kunne velge tidspunkt. I tillegg får kunden sms når pakken er klar til å kjøres ut, og sjåføren skal ringe på forhånd.

Michalsen vet ikke hvorfor TNT har valgt bedriftspakkeløsning, og presiserer at Posten ønsker å bli kvitt pakkene sine.