Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Jobber raskere med mikropauser

Sitter du foran PC-en hele dagen? Med noen små ekstra pauser arbeider du raskere og får færre plager.

Selv om du er nedlessa i arbeid, er det ikke nødvendigvis noe sjakktrekk å sitte pal foran PC-en helt til lunsjpausen. Det betyr nemlig ikke at du får gjort mer enn om du tok en pause i ny og ne, ifølge en ny studie.

- Jeg tror bekymringen omkring produktivitet er hovedhindringen for bedriftsledere som vurderer å legge inn ekstra pauser. Men flere studier har nå helt uomtvistelig vist at produktiviteten ikke nødvendigvis svekkes, sier Dr. Traci Galinsky til nyhetsbyrået Reuters.

Slik trener og tøyer du riktig på jobb:

Færre plager
Galinsky jobber ved National Institute for Occupational Health i USA. Sammen med kollegene har hun studert effekten av ekstra pauser for personer som jobbet for IRS, den amerikanske skatteetaten, foran dataskjermen.

Arbeiderne hadde vanligvis to femten minutter lange pauser hver dag. I forbindelse med studien fikk de i tillegg pauser på fem minutter. Resultatet ble at de ansatte fikk mindre belastning og ubehag på øynene uten at produktiviteten ble påvirket.

Niclas Skärstrom, muskelterapeut ved Klinikk for alle på Majoratua i Oslo mener resultatene samsvarer med flere andre tidligere studier og med måten de rådgir sine pasienter.

- Hvis man har veldig monotone arbeidsoppgaver hvor man hele tida benytter samme del av bevegelsesapparatet, vil det være nyttig å ta små pauser for å stimulere muskulaturen og nervesystemet, sier han til Mozon.no.

Trening i arbeidstiden kan også redusere sykefraværet kraftig:

Hvil øynene
Stradig flere av oss jobber foran en dataskjerm. Slikt arbeid stiller store krav til blant annet synsutholdenhet og muskelfunksjon og kan føre til en rekke plager, ifølge Arbeidstilsynet som mener medisinen er å ta små mikropauser.

- Under disse mikropausene er det også viktig å fokusere blikket på noe annet, gjerne litt lenger unna, slik at øyemusklene får variasjon. Hviletiden bør også ses på som en mulighet til å bevege seg, skriver Arbeidstilsynet på sine hjemmesider.

Er det farlig å sitte for nær tv-skjermen? Her får du myter og fakta om øyet og synet:

Orker ikke tøye
I en oppfølgingsstudie tok de amerikanske forskerne for seg en annen gruppe IRS-arbeidere for å se om tøye-øvelser i løpet av pausene kunne forbedre symptomene enda mer. Problemet var bare at de fleste skulket unna mesteparten av øvelsene.

Ifølge Galinsky må ikke dette tolkes som om tøying ikke hjelper. Det bekrefter bare at det er vanskelig å få folk til å gjøre øvelser, mener forskeren, og Skärström er enig:

- Det er viktig at de ansatte får informasjon om for eksempel arbeidsstilling og øvelser, men til syvende og sist er det opp til hver enkelt å gjennomføre øvelsene. Ren menneskelig latskap fører til at vi ofte håper på at ting skal ordne seg selv, sier muskelterapeuten.

Studien er publisert i tidsskriftet American Journal of Industrial Medicine.l

Uttøying etter trening er imidlertid bare tull, mener stadig flere eksperter: