<B>KJENNER PROBLEMET:</b> Daglig leder Marthe Vika i easyFiks har sett så mange knuste Sony Xperia-mobiler at hun er sikker på at de sprekker helt av seg selv.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / PRIVAT
KJENNER PROBLEMET: Daglig leder Marthe Vika i easyFiks har sett så mange knuste Sony Xperia-mobiler at hun er sikker på at de sprekker helt av seg selv. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / PRIVATVis mer

– Jo, Sony Xperia-mobiler kan sprekke helt av seg selv!

Vant over Expert da skjermen på Sony-mobilen plutselig knuste.

- Fordi jeg ikke hadde fått meg riktig SIM-kort ennå, hadde jeg knapt hatt mobilen utenfor huset, forteller Lillian Hella til Dinside.

Likevel, bare halvannen måned etter at hun kjøpte Sony Xperia Z3-mobilen på Expert, oppdaget hun en sprekk i skjermen. Og samme dag som hun skulle levere den tilbake, utvidet sprekken seg til glassbaksiden, også.

- Jeg kunne ikke skjønne hvor sprekken kom fra, for jeg syntes jeg hadde vært veldig forsiktig med den, sier Hella.

Expert var av en annen oppfatning: Deres verksted mCare mente Hella selv hadde utsatt Sony-mobilen for en slag- eller klemskade, og butikken ville ikke betale for reparasjonen.

- Det var et standardsvar, som jeg følte ikke ga svar på noen av spørsmålene, sier hun.

Hella ga seg ikke. Etter å først ha tatt saken videre med Forbrukerrådet, og så videre til Forbrukertvistutvalget (FTU), har hun nå nærmere ett år etter vunnet over Expert. Noen mener nemlig at Sony-mobiler kan sprekke av seg selv.

LES OGSÅ: Er Sony Xperia Z5-telefonene virkelig vanntette? «Ja, men du bør ikke bruke dem under vann!»

EXPERTS VERSJON: Her er bildene fra mCare som Expert brukte til å bortvise reklamasjonen. De mener sprekken i Sony Xperia Z3-mobilen starter i et hakk som påviser slagskade. Foto: MCARE Vis mer


Har sett Sony-telefon spontansprekke

- Ja, min vurdering er at Sony-mobiler kan sprekke av seg selv, sier daglig leder Marthe Vika i selskapet easyFiks til Dinside.

OPPSØKTE HJELP: Da Lillian Hella var så brennsikker på at hun ikke hadde utsatt sin Sony Xperia Z3 for hverken slag eller klem, fikk hun andre til å se på den. Foto: PRIVAT Vis mer


Da Hella ikke kom videre hos Expert, sendte hun telefonen til easyFiks for en uavhengig vurdering av skaden. Teknikerne så blant annet på skaden under mikroskop, og konklusjonen var at de ikke fant noen tegn til punktskader som tilsier at skaden var påført av Hella selv.

«Vi har reparert utallige Sony-telefoner og får daglig henvendelser fra hele landet angående disse telefonene. Jeg har selv vært vitne til at en telefon lå på bordet urørt og så at glasset knuste på den» skriver Vika i easyFiks sin rapport.

- Jeg skjønner veldig godt at når noen kommer med en sprukket skjerm, tenker butikken at det har vært en ytre påvirkning. Butikkene må stille seg bak det de store hovedverkstedene forteller dem, og verkstedene har nok fått retningslinjer fra produsentene, sier Vika til Dinside.

LES OGSÅ: Skulle reparere knust skjerm på uautorisert verksted, endte med dødt batteri og klippemerker

EASYFIKS SIN VERSJON: Her er bildene fra mikroskopet til Easyfiks, som de mener viser at Sony-mobilen sprakk av seg selv, uten slagskader. Det påståtte hakket er her ikke å se, og de to partene har kranglet om hvorvidt de har undersøkt samme mobil. Foto: EASYFIKS Vis mer


Rapporten ga seier

Sammen med easyFiks sin rapport sendte Hella inn klagen til FTU. Etter mye fram og tilbake og timesvis av arbeid fra Hellas side kom omsider vedtaket, som gir henne medhold i reklamasjonen, og rett på alle pengene tilbake.


- Vedtaket viser at det nytter å få en «second opinion», og at man ikke skal gi seg, sier regiondirektør Helga Skofteland i Forbrukerrådet til Dinside.

Da Sony-telefonen var under seks måneder gammel, hadde Expert bevisbyrden. Deres verkstedrapport kan være bevis godt nok for at kunden har skylda – problemet var bare at easyFiks sin rapport sa det motsatte.

FTU synes begge rapportene er god nok dokumentasjon for hver sin side av saken, og Expert har dermed ikke oppfylte bevisbyrden for deres syn.

- Men etter seks måneder har kjøper en større bevisbyrde. Tror du Hella hadde vunnet saken om mobilen hadde vært eldre?

- Det er ikke sikkert. Rapporten fra easyFiks tar opp veldig mange ting jeg personlig synes burde slå beina under mCare-rapporten, men å si hva resultatet ville blitt er vanskelig, svarer Skofteland.

Bare så det er klinkende klart: At knust glass nærmest per definisjon ser ut til å bryte Sonys garantier, spiller ingen rolle. Det er her snakk om din lovpålagte reklamasjonsrett, som varer i fem år etter mobilkjøp.

LES OGSÅ: Flere har klart det samme – reklamasjon på fall-, klem- og fuktskadet mobil er mulig

MANGE SLITER: På Sonys norske Facebook-sider melder mange om at Xperia-mobilene deres har sprukket av seg selv, her er noen bare fra den siste måneden. Foto: FACEBOOK.COM/SONYMOBILENO Vis mer


Expert avviser selvsprekking

- Hva synes dere om vedtaket fra FTU?

- Expert retter seg som hovedregel alltid etter de vedtak som gjøres i FTU, uavhengig av hva bakgrunnen i en sak skulle tilsi, svarer logistikkoordinator Tore Stokke i Expert per e-post.

- Anerkjenner dere at en Sony-mobil faktisk kan sprekke av seg selv, uten slag- eller klemskader?

- Vi er ikke kjent med denne type feil på Sony eller andre merker. Feilstatistikkene våre tilsier heller ikke at dette er et stort problem, forteller Stokke.

LES OGSÅ: Her er årets beste mobiler 2015!

Har du vært borte i tilsynelatende selvknusende Sony-mobiler? (Avsluttet)
Nei(43%) 1655
Ja, har skjedd med meg(40%) 1512
Ja, har skjedd med noen jeg kjenner(17%) 646
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Advarer mot uautoriserte

Dinside har bedt Sony svare på en rekke spørsmål rundt sprukne mobiler, men den norske markedssjefen Frank Otterbeck ønsker ikke å svare på dem direkte.

Han skriver i en e-post at Sony «etterstreber alltid å levere høy kvalitet både når det gjelder våre produkter og den service vi gir våre kunder». De oppfordrer også kunder til å kun holde seg til de autoriserte verkstedene mCare og Mobylife.

- Kun ved å gå gjennom oss og våre autoriserte verksted kan vi sikre at kundene våre får optimal kundeservice, skriver Otterbeck til Dinside.

Men er det én ting både Hella og Forbrukerrådet er sikre på, er det at det var rapporten fra det uautoriserte verkstedet som sikra seieren.

- Det føltes veldig bra da jeg fikk vedtaket i posten. Det kjentes virkelig som en seier, det må jeg innrømme, smiler Hella.

LES OGSÅ: Slik går mobilene våre i stykker – skylder på fukt- og slagskader, og slipper ofte unna