Er dette en moped med hjelpetråkk eller en tråsykkel med hjelpemotor? Foto: Scootipuff.no
Er dette en moped med hjelpetråkk eller en tråsykkel med hjelpemotor? Foto: Scootipuff.noVis mer

- Jo, det er en sykkel

Importøren av Scootipuff tilbakeviser mistanke fra Statens vegvesen.

Onsdag sendte Statens vegvesen ut en pressemelding der de advarte mot el-sykler. Noen typer vil bli vurdert som moped med krav til registrering, førerkort, hjelmbruk og forsikring fordi de fremstår som en moped med hjelpetråkk heller enn en tråsykkel med hjelpemotor.

På spørsmål fra DinSide brukte Statens vegvesen syklene fra Scootipuff som eksempler på sykler som ligger i grenseland.

Dette stiller Jan Tore Weire, daglig leder i Scootipuff Norge, seg uforstående til.

I mai i fjor konkluderte Agder-politiet at Scootipuff var en sykkel, ikke en moped. Foto: Fædrelandsvennen Vis mer


Lensmann måtte beklage

Syklene til Weire har nemlig også tidligere blitt vurdert etter dagens regelverk. I mai i fjor gikk lensmannen i Søgne hardt ut mot syklene i avisen Fædrelandsvennen.

Weire hevdet den gang at han tapte store penger etter at syklene ble stemplet som ulovlige og gikk derfor til sak mot politiet. Påtaleansvarlig i Agder-politiet konkluderte med at syklene var lovlige:

- Så fremt de elektriske syklene holder seg innen de fartsgrenser som står i kjøretøyforeskriften, vil ikke brukerne bli straffeforfulgt, sa politiinspektør og påtalesjef for politiet i Agder, Nils Grønås, til Fædrelandsvennen i fjor.

Forutsetningen er at sykkelen ikke går raskere enn 6 km/t når du bare bruker håndspeed, at hjelpemotoren kobler ut når farten overstiger 25 km/t, og at motoren kobler ut når du slutter å trå.

Scootipuff presiserer lovlighet

Scootipuff bestrider argumentene til Statens vegvesen.

- Etter vår oppfatning tar Vegdirektoratet feil både når det gjelder beskrivelsen av sykkelen og sakens rettslige side, sier advokat Jon Atle Bentsen.

Lenger ned i artikkelen finner du det fullstendige svaret fra Scootipuff.

Viktig å skille

- Vegdirektoratet vil fortsatt påpeke at det i norske forskrifter skilles mellom det som er å anse som tråsykkel med hjelpemotor og det som er å anse som moped (scooter) med hjelpetråkk. Dette uansett om mopeden har som hovedframdriftsmiddel elektrisitets- eller bensinmotor, skriver Harald Gjelsvik i Statens vegvesen til DinSide.

Han viser til brev av 21. mai som blant annet er sendt Politidirektoratet.

- Det vil så være opp til de kontrollerende myndigheter, politiet og personell fra Statens vegvesen å følge opp ved kontroll og eventuell straffeforfølging der de har mistanke om at det brukes et kjøretøy som ikke tilfredsstiller de krav som stilles til tråsykkel med hjelpemotor.

Vegvesenet opplyser at det eventuelt i siste instans vil være opp til domstolene å avgjøre hvilken kategori kjøretøy et enkelt kjøretøy faller innunder.

Klikk på lenken under for å lese brevet fra Statens vegvesen.

Brev fra Vegvesenet (pdf 188 kB)


Tilsvar fra Scootipuff