UMULIG/MULIG: Da vi vasket leiligheten vår med Jif-produktene, tok det langt mer tid enn i reklamen. Spørsmålet er om reklamen hevder det faktisk tar en halvtime, eller bare kortere tid. Foto: Per Ervland/Jif
UMULIG/MULIG: Da vi vasket leiligheten vår med Jif-produktene, tok det langt mer tid enn i reklamen. Spørsmålet er om reklamen hevder det faktisk tar en halvtime, eller bare kortere tid. Foto: Per Ervland/JifVis mer

Jif vil ikke vaske huset på 30 minutter

De påstår at julevasken kan tas på en halvtime, men vil ikke prøve selv.

Før jul i fjor tok vi Jifs reklame på ordet, og forsøkte å vaske leiligheten vår på 30 minutter, slik TV-reklamen sier. I videoen over kan du se hvordan det gikk, men vi kan røpe slutten: Det tok ikke 30 minutter.

Les saken her: "I gjennomsnitt bruker vi omlag en halvtime på hvert rom, altså rundt to timer totalt!"

I år ga vi Jif muligheten til å prøve selv. Ved å vaske den samme leiligheten på en halvtime kan de bevise at reklamen deres faktisk holder ord, og motbevise fjorårets uformelle test. Men dette ønsker ikke Jif å være med på.

– Formålet med julerengjøringskampanjen er å få folk i gang med å vaske, og vise at det finnes hjelpemidler som gjør vaskingen både enklere og raskere. Mange kvier seg for å gå i gang, og vi vil vise at mye kan bli gjort på kort tid. Det prøver vi å gjøre med litt sjarm og glimt i øyet, sier informasjonssjef Anne Gjemdal i Lilleborg til DinSide, og takker nei til tilbudet.

UMULIG/MULIG: Da vi vasket leiligheten vår med Jif-produktene, tok det langt mer tid enn i reklamen. Spørsmålet er om reklamen hevder det faktisk tar en halvtime, eller bare kortere tid. Foto: Per Ervland/Jif Vis mer


Skal kunne dokumenteres

"Rent hjem på 30 minutter? Umulig? Nei!" sier Jif-mannen i reklamen. De hevder altså i klartekst at du kan vaske hjemmet ditt på 30 minutter, bare du bruker Jif-produktene deres. I og med at Jif nekter å bevise at dette faktisk er mulig, må vi bare ta dem på ordet. Men er det slik at reklamer kan hevde hva de vil, uten å bevise det?

– Nei. De skal snakke sant og ikke lure folk. Det er et grunnleggende krav, forteller forbrukerombud Gry Nergård til DinSide.

Forbrukerombudet har ikke hatt noen saker på Jif-reklamen, men Nergård forteller at det først og fremst hadde blitt et tolkningsspørsmål om hva reklamen faktisk vil si.

– Vil de formidle at det tar kort tid, er det ikke en påstand som må dokumenteres. Formidler de at det faktisk skal ta en halvtime, er det noe de må kunne dokumentere, forteller hun.

Det var derfor Apple måtte endre sine reklamer for iPad 3 i Norge

Det har ikke vært aktuelt for Forbrukerombudet å be om slik dokumentasjon. Nergård forteller at de må se an alvorlighetsgraden, og prioritere dette opp mot annet arbeid.

Er det greit av Jif å hevde at julevasken kan gjøres på en halvtime?

Stem her: (Avsluttet)
Nei, reklamer bør holde det de lover(75%) 2641
Ja, folk forstår at de ikke mener det bokstavelig(15%) 538
Reklamer kan hevde hva de vil for min del(10%) 362
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Humor ikke et frikort

– En stor gruppe forbrukere ønsker raske, effektive og lettvinte måter å gjøre rent på. Det er dette vi vil vise at er mulig med våre produkter, sier Gjemdal i Lilleborg til DinSide.

Hvorvidt de 30 minuttene skal tolkes bokstavelig, har vi ennå ikke mottatt svar på fra Lilleborg, som driver Jif-merkevaren.

– Hva mener du selv at reklamen vil vise, Nergård?

– Du kan ikke spørre meg om sånt. Jeg er hjerneskadet når det gjelder reklamebudskap, og tenker at de ikke mener en halvtime. Men det er meningsløst å spørre oss om hva vi mener, for dette er et tolkningsspørsmål, svarer forbrukerombud Nergård, og sikter til at folk flest ser på reklame med ganske andre briller enn henne selv.

Hvem er best på å fjerne ribbefettet fra ovnen: Jif eller Mr. Muscle?

Lilleborg sier til DinSide at reklamen deres har "litt sjarm og glimt i øyet". Men som Nergård sier: Bruk av humor fritar ikke reklamer for å måtte holde ord. Med mindre det som sies er så åpenbart humoristisk ment at det ikke kan tas alvorlig.

– Hva synes du personlig om Jif-reklamen?

– Det jeg alltid tenker når jeg ser den, er: Hvordan klarer de å ha det så ryddig? Om man hadde hatt det så ryddig hadde man kanskje klart det på en halvtime, smiler Nergård.

– Det er ikke akkurat noen vanlig familieleilighet de viser.