LEGGER SEG FLAT: Det var ikke daglig leder Ole Martin Evensmo i Jernia.no som sendte epostene, men han tar ansvaret og legger seg flat.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Jernia
LEGGER SEG FLAT: Det var ikke daglig leder Ole Martin Evensmo i Jernia.no som sendte epostene, men han tar ansvaret og legger seg flat. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/JerniaVis mer

Jernia.no frekk mot kunde

Kundebehandler brukte sarkasme. - Ikke akseptabelt, sier sjefen.

"Jeg er mildt sagt sjokkert over denne kundeservicen."

Dette skrev en DinSide-leser til Jernia.no sin kundeservice, etter å ha opplevd det som må kunne kalles en direkte frekk kundebehandler.

"Er dette slik dere behandler alle kunder som prøver å bestille fra dere?" spør han videre.

Jernia legger seg flate etter umulig tilbud

Misforstod priser

Historien startet i det kunden skulle bestille verktøy og kniver i forbinnelse med nettbutikkens "black friday"-salg.

Kunden fikk ikke varene han ønsket i handlekurven, og skrev derfor til kundeservice for å få hjelp. Etter litt frem og tilbake fikk kunden forklart hva slags varer det var snakk om, og spurte videre om han kunne få dem til tilbudspris til tross for at kampanjen var over. Han skrev også hva slags priser han hadde fått oppgitt; priser som ikke stemte med Jernia.no sine tilbud. Dette sannsynligvis på grunn av misforståelser fra kundens side. Hele samtalen mellom kunden og kundebehandleren kan du lese her.

Men i stedet for å rydde opp i misforståelsen, skrev kundebehandleren følgende:

"Siden du prøver så hardt så kan vel jeg bare sende alt gratis til deg. Er ikke det like greit?"

"FREKT": DinSide har fått kopi av epostene som gikk mellom kunden og kundeservice, og selv Jernia.no-sjefen forstår at dette kan oppfattes som frekt. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Ironisk melding

Kunden ble da usikker.

"Mener du at dere skal gi meg disse produktene? Det hadde jeg ikke forventet. [...] Da skal jeg tipse alle venner og bekjente om hvilken flott kundeservice Jernia.no har som løste dette problemet på en så uventet måte" skrev kunden tilbake.

Jernia.no håper nordmenn er i handlemodus både på kveldstid og søndager

Men nei: Kundebehandleren hadde ingen intensjon om å sende noe gratis.

"Du er vel klar over at det var ironisk?" svarte Jernia.no sin representant, og avsluttet eposten med:

"Hvis du forventer at du klarer å lure noen som helst med det trikset der så tar du grundig feil. Sak avsluttet."

Legger seg flat

Prisene kunden oppga til kundebehandleren var svært mye lavere enn det som var riktig. Trolig har kunden sett feil pris på feil produkt, og ved å trykke på handle-knappen ved disse prisene har han også fått feil produkter i handlekurven. Men kunden skal ikke ha ment å lure noen, og føler seg derfor svært dårlig behandlet.

Det kan Jernia.no godt forstå.

– Dette er ikke akseptabelt. Vi legger oss helt flate, sier daglig leder Ole Martin Evensmo i Jernia.no til DinSide.

– Pleier dere å bruke sarkasme og ironi i kundebehandlingen deres?

– Nei, det skal ikke skje. Epost er ikke stedet for ironi, spesielt ikke på kundeservice.

Fått kjeft

Saken er tatt opp med kundebehandleren, som skal være nyansatt. Han har "uttrykt tydelig at han angrer på måten han håndterte denne henvendelsen", ifølge Evensmo.

Kunden skal også kontaktes, uten at Evensmo kan si hva kunden kan forvente utover en unnskyldning.

– Det er jeg som har hovedansvaret, og om folk har en dårlig opplevelse, så får vi ta en prat, avslutter Jernia.no-sjefen.

Sjekk Norges frekkeste smuglere - utrolige bilder