<b>TILBUD:</b> Ja, jeg vil ha gode tilbud. men jeg vil ikke bli tvunget inn i en kundeklubb for å få disse tilbudene. Foto: BERIT B. NJARGA
TILBUD: Ja, jeg vil ha gode tilbud. men jeg vil ikke bli tvunget inn i en kundeklubb for å få disse tilbudene. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

- Jeg vil ikke være medlem i kundeklubben din

Kommentar: Gode priser og god service gir trofaste kunder. Ikke medlemskap i en kundeklubb.

Da årets julegaver skulle handles inn her om dagen, kom jeg over et tilbud på såkalte Mummitroll-kopper, til halv pris!

Jøss, det er jo en kjempepris, tenkte jeg, og tok med to kopper til kassa.

- Er du medlem i vår kundeklubb? spurte personen bak disken.

- Nei?

- Tilbudet på koppene gjelder bare medlemmer av kundeklubben, var tilbakemeldingen jeg da fikk.

Skulle jeg ha kopper til tilbudsprisen, var det altså bare å bite i det sure eplet og melde seg inn - ved å gi fra meg mobilnummeret mitt.

LES OGSÅ: Sannheten om medlemskortene

MEDLEM? Da må du regne med mye mas om tilbud og salgsvarer. Foto: BERIT B. NJARGA Vis mer


Fire dager senere dukket den første sms-en fra kjeden opp på mobilen, med informasjon om nye knalltilbud.

Et kjapt google-søk viser at mengden kundeklubber er utømmelig: Kitchn, G-Max, Sport1, Plantasjen, Kid interiør, Hageland, Barnas hus, Boots, for å nevne noen. Raskt regnet er jeg personlig mer eller mindre frivillig (mest det siste), medlem i åtte slike kundeklubber. Og nå begynner det å bli fullt i innboksen, både på mobil og på e-post.

Når jeg går inn i en butikk for å handle, forventer jeg at tilbudet som annonseres gjelder meg, medlem eller ei i kjedens kundeklubb. Jeg vil også velge en vare, betale og gå - uten en million spørsmål om innmelding, nyhetsbrev og om jeg vil vite hva «ukas kundetilbud er».

Så kan man jo spørre seg om hva kjedene tjener på dette.

Antakelig regner kjeden med at kundene føler seg som spesielt utvalgte, som får et kjempetilbud. Og - ikke minst - de får trofaste kunder, som velger kjeden hvor de er medlem, når de skal handle. Man må jo tross alt sikre seg de gode medlemstilbudene ...

Problemet oppstår når du er medlem «overalt», det ene medlemsskapet nuller ut det andre, og du blir ikke mer trofast mot én kjede enn den andre. Dermed forsvinner mye av vitsen.

Tor W. Andreassen, som er professor ved Handelshøyskolen BI, beskriver nettopp dette i en artikkel om kundelojalitet: Han påpeker at markedsføring handler om å tiltrekke, beholde og utvikle de rette, lønnsomme kundene. Om man tiltrekker seg de «gale» kundene vil man slite med å beholde dem - og aktiv bruk av pris og reklame leder ofte til slike tilstander.

La meg slippe å bli medlem i flere kundeklubber! Vil butikkene skaffe seg flere trofaste kunder, er løsningen enkel:

Jevnt over gode priser og tilbud som gagner alle kundene, kunnskap om varene og god service!

Dette er en oppskrift som holder mål - og gir langt større trofasthet enn en kunde som er medlem i 17 forskjellige kundeklubber.

Les også når varene faktisk er rimeligst

Og vil du som kunde sikre deg tilbudene - og motarbeide systemet på en gang, er det jo faktisk mulig å melde seg inn for å få et av de gode tilbudene, for så å melde seg ut igjen.

Da gjelder det bare å huske å sende den stopp-meldingen ...

LES OGSÅ:

Har Ark «alltid» tilbud?
Ikke gi meg et bedre tilbud etter at jeg har dumpa deg